Abstract:
Bu çalışmanın amacı, THM Uyanışının kitle medyası bileşeni olan ‘Türkü Radyo'nun analiz edilebilmesini mümkün kılan "uyanış" (revival) ya da "müzik uyanışları" (music revivals) kavramının "vaka incelemesi" (case study) olarak "Türkü Radyo" olgusunu tartışmaktır. Çalışmanın teorik olarak temel dayanağı olan Tamara Livingston'ın (1999.67) makalesi, yapılan kavramsal tanımlamalar açısından çalışmanın pek çok yerinde kullanılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde Türk Halk Müziği Uyanışı, temel karakteristikleri ve kitle medyası bileşeni olarak ‘türkü radyo' olgusu ele alınmış, ikinci bölümde kitle iletişim araçları içerisinde radyonun konumlandırılması ve ‘müzik radyosu' olarak da ‘türkü radyo'su üzerinde çalışılmıştır. Çalışma içeriği itibariyle bir vaka incelemesi olduğu için müzik yayınlarında THM'ni ağırlıklı olarak kullanan Can Radyo ve Demokrat Radyo'nun yayın misyonu, genel profili, internet teknolojisi ile uyumlanma, gelir kaynakları ve söz ve müzik programları ele alınmıştır. Radyo kuruluşlarının yayın yaptığı mekanlarda yapılan gözlemler, radyocularla yapılan görüşme ve müzakerelerle birlikte, program analizleri ile oluşturulan enformasyon ‘müzik uyanışı' kavramı çerçevesinde anlamlandırılmıştır. Sonuç olarak çalışmada, "müzik uyanışları" (music revivals) kavramının"vaka incelemesi" (case study) kısmını oluşturan "Türkü Radyo" olgusuna ‘örnek olay' olarak Demokrat Radyo ve Can Radyo üzerine yapılan alan çalışmasında, bu iki örnek olaydan yola çıkarak ve eşdeğerde olan ulusal ve yerel radyolar da gözden geçirilir. THM uyanışının kitle medyası bileşeni olarak Türkü Radyo'nun, uyanış bağlamındaki önemi ve uyanışın diğer bileşenleri ile karmaşık ilişkisi, çalışmanın sonuçları kısmında ifade edilir. The aim of this research is to discuss the concept of ‘Folk Music Radio' as a case study of revival or music revivals terms which make possible to analyse of ‘Folk Music Radio' that is a component of mass media of Turkish Folk Music Revival. The article of Tamara Livingston (1999,67) which is fundamental basis of this research theoretically is used in many places of the research in terms of conceptual definitions. At the first part of the research, Turkish Folk Music Revival, its basic characteristics and the concept of ‘Folk Music Radio' as a component of mass media are handled, in the second part; to locate radio in the mass communications and ‘Folk Music Radio' as ‘Music Radio' are worked on. In respect of the content, because this research is a case study, publish mission,general profile, the compatibility with internet technology, incoming sources and the music and lyrics programs of Can Radio and Demokrat Radio which are using Turkish Folk Music frequently in their broadcastings are handled. The observations in places where the radio stations broadcast, the meetings and discussions done with radio broadcasters, the formed information with program analysis are given meaning with respect to the concept of music revival. As a result of the research, as an example of ‘Folk Music Radio' concept,which is a part of case study of music revivals, the area research on Demokrat Radio and Can Radio, as a conclusion of these two examples, the radios that are national and local and equal valued are also worked on. The importance of ‘Folk Music Radio' as a component of mass media of Turkish Folk Music Revival and complicated relations of revival with other components are represented in the part of the conclusions of the research