Abstract:
Drta Çağ Avrupa'sının yontuları ve Gargoylelerinin sembolik anlamları hakkında, yazılanlar ışığında sınırlı bilgilere sahibiz. \ncak, sanatla ilgilenenler bir heykeli okuyabilir ve gördüklerini yorumlayabilir, en azından heykellerin hikayelerini kendi ığzından dinleyerek anlayabilir. Betimleme aşamasından sonra çözümlenmeye ve hakkında yargıya varılmaya dek giden bu ;üreçte, heykel de diğer sanat objeleri gibi okunmuş olur. Okunmayı, tüm ürpertici sessizliği ile köşelerde, balkon altlarında, sütun diplerinde saklanarak bekleyen Gargoyle heykeller, yapıları yağmur sularının yanısıra kötü ruhlardan da korumak-:adır. Bu çalışmada, gargoylelerin mimari işlevleri üzerinde durulurken, diğer taraftan da birer sanat objesi olan bu mistik varlıkların sosyo-kültürel durumları irdelenerek çözümlenecektir. Within the scope of written sources, we have limited information about the medieval European sculptures and symbolic neaning of Gargoyles. However, anyone who is interested in art can read a sculpture and make comments about what they ;ee in it; at least they can understand their stories by listening to them in their own words. In this process leading to a Dhase of analysis and judgement that comes after making descriptions, sculpture would also be read just like other art Dbjects. The gargoyle sculptures, which are waiting to be read as they hide themselves at the corners of lower balconies ind at the feet of columns with all their creepy silence, protect the architecture from rain and evil spirits. In this paper, while putting emphasis on their architectural functions, gargoyles will as well be examined and analyzed from the aspect Df their socio-cultural context as mystical art objects