dc.description.abstract |
ABSTRACT In 2004, the sculpture, named "The Confusion of the Prism", I have produced during the bachelor's degree was applied as one of the "100 Olympic Sculptures" in Olympic Village Park public sphere, Pekin, in large scale in 2008. In 2005, the contest, in which artists and designers were called for participation, was concluded in 2007. In the thesis of qualification in the art of the sculpture, named "The Confusion of the Prism", which explains how it was chosen for Pekin Olympic Village and the period of application, for the reader to understand better the contest which concluded in Pekin in 2008 and the application on "The Confusion of the Prism" as a public space sculpture, in the first chapter, the explanation of the public sphere in modern society theories and the concept of public sphere sculpture after modernism, in the second chapter, examples of application on the modern public sphere sculpture from Chinese Cultural Revolution up today, the application of public sphere sculptures with modern qualifications by artists from different cultures for cultural interaction, the experience of cooperative studies that local authorities, artists' associations and art academies performed is given as the content. In the third chapter, explanations for the form and the content of the sculpture "The Confusion of the Prism", produced in 2004, its interpretation for public sphere, the images of the application period and in the appendix, selected images from the scuptures placed in Olympic Park are presented. |
en_US |
dc.description.abstract |
2004 yılında, lisans programı sürecinde ürettiğim "Prizmanın Telaşı" isimli heykel, 2008 yılında Pekin'de yapılan Olimpiyat Köyü Parkı kamusal alanında "100 Olimpiyat Heykeli"nden birisi olarak büyük ölçekte uygulandı. 2005 yılında uluslararası düzlemde sanatçılara ve tasarımcılara katılım çağrısı yapılan yarışma, 2007 yılında sonuçlanmıştır. "Prizmanın Telaşı" isimli heykelin, 2006 yılında Pekin Olimpiyat Köyü kamusal alanına uygulanmak üzere seçilmesi ve uygulama sürecini anlatan sanatta yeterlik tezinde; 2008 yılında Pekin'de nihayetlenen yarışma süreci ve "Prizmanın Telaşı"nın bir kamusal alan heykeli olarak uygulamasının okuyucu tarafından daha iyi anlaşılabilmesi için ilk bölümde; modern toplum kuramlarında kamusal alan ve modernizm sonrası kamusal alan heykeli kavramlarının açıklanması, ikinci bölümde; Çin Kültür Devrimi periyodundan günümüze değin geçen zaman diliminde Pekin'de çağdaş kamusal alan heykeli üzerine yapılan uygulama örnekleri; kültürler arası etkileşim için farklı ülke sanatçılarının çağdaş nitelik taşıyan kamusal alan heykellerinin uygulanması, yerel yönetimler, sanatçı birlikleri ve sanat akademilerinin göstermiş olduğu ortak çalışma deneyimleri içerik olarak aktarılmıştır. Üçüncü bölümde 2004 yılında üretilen "Prizmanın Telaşı" heykelinin biçim ve içerik açıklamaları, heykelin kamusal bir alan için yorumlanması, uygulama süreci görselleri ve ekler bölümünde Olimpiyat Parkına yerleştirilen 100 adet heykelden seçilen örnekler görseller sunulmuştur. |
en_US |