DSpace Repository

Doğu mistisizmi ve Anadolu tasavvufu'nun araştırılması ve seramik uygulamaları

Show simple item record

dc.contributor.author TONZA, Fidan
dc.date.accessioned 2015-11-24T16:34:32Z NULL
dc.date.available 2015-11-24T16:34:32Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/9634 NULL
dc.description.abstract Görünenin ötesinde bir şeyler arayan insan, hakikate ulaşma arayışında sürekli yolculuk halindedir. Bütün mistik öğretiler; kendini bilme, tanıma, içe yolculuk ve bütünleşme öğeleriyle harmanlanır. Bütünleşme ve birleşme ten ile tin arasında olmakla birlikte esasında; doğa ve çevre ile uyumu da kapsamaktadır. Doğu mistisizminin dayandığı felsefe anlayışı, temelde insanın öncelikle kendisiyle başlayan barışık olma durumu ile birlikte evren ve çevresiyle uyumlu bir ilişki kurmasını sağlar. Sanat gibi mitolojik ve mistik bir kökene dayanan Doğu mistisizmi tasvir yasağı ile birlikte farklı alanlarda gelişme göstermiş, özellikle kaligrafi ve minyatür sanatı ile öne çıkmıştır. Bütün engellemelere ve yasaklamalara rağmen sanat anlayışının Batı'ya göre farklı yükseliş gösterdiği Doğu'da, Mevlana'nın insan sanatı olarak yorumladığı Tasavvuf başka bir sosyal yaşama öncülük ederek kendi sembollerini yaratmıştır. Mimariden kılık kıyafete, dervişlerin kullandıkları araç gereçten, gündelik hayata ve toplumsal davranış kurallarına kadar geniş bir yelpazede bu sembolik dil kendini göstermiştir. Böylelikle Tasavvuf'un hayata bakış tarzı, bu yolda olanların davranışlarını düzenleyen kurallar manzumesini oluşturmuştur. Tasavvufi hayat felsefesinin yarattığı bu tarz, sürekli seyahat edip hakikat arayışıyla sohbetler gerçekleştiren dervişlerin zorlu yaşamları ve bu zorlu yaşamla sembolleşen objeleri ile somutlaşmıştır. Tasavvuf felsefesinin derinliği ve insan-ı kamil olma yolunda aday kişilere kazandırdığı hayat tecrübesi, geniş kitlelerce kabul görerek günümüzde hala varlığını ve felsefesini sürdürmektedir. Tasavvuf'un bu imgelem ve estetik anlayışı, yarattığı soyut sanat dili ile Batı'yı da etkilemiş ve gözle görünenin ötesinde, somuta karşı gizli ve kapalı bir yol izlemiştir. Aynı zamanda birçok rengi barındıran içeriğiyle Doğu mistisizmi, sanatın birçok dalında varlığını ve etkisini sürdürmektedir. Bununla birlikte mistik hayat tarzını yansıtması ve insanın tinsel gelişimine katkıda bulunması açısından sanat için zengin bir kaynak oluşturmaktadır. The human who is looking for something beyond the obvious is in constant journey on the way of searching truth. All the mystical doctrines are blended with self-awareness, recognition, internal peregrination and integration elements. Although the integration and union are between skin and spirit, fundamentally they comprise harmony with the nature and environment. Understanding of philosophy based on Eastern mysticism provides that people interrelate eurhythmic relationship to the universe and environment along with situation of being at peace with itself in substance. Eastern mysticism based on a mythological and mystical origin like in art has gone forward in different areas and come into prominence especially with the art of calligraphy and miniature together with the prohibition of description. Despite all the obstacles and prohibitions, in the East shown different ascension on art understanding comparison with the West, mysticism which is explicated as human art by Mevlana has created its own symbols by leading for another social life. The symbolic language has shown itself a wide range of appearance to architecture, from instruments used by the Dervish to daily life and the rules of behavior. In this manner, life viewpoint of mysticism has composed the rules of poem which arranges human?s behaviors that are on this route. This method created by mystical life philosophy has become concrete by intractable life of the Dervish who converse by looking for the truth, travelling constantly and with the objects concretized the life in question. Perspective of mysticism philosophy and its gain of life experience which gives to the people on being a true man have still continued its existence and philosophy by accepting on the masses. Understanding of mysticism?s imagination and aesthetic understanding has affected the West by which created abstract art point and furthermore has pursued a secret and enclosed method against concrete. Eastern mysticism with its content that also contains plenty of colors has remained its existence and effect on many of art branches. It generates a valuable source in terms of reflecting the way of mystical life and contributing man?s spiritual improvement en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü en_US
dc.subject Doğu mistisizmi 1- 2. Anadolu tasavvufu 3. Tasavvufi semboller 4. Tasavvufi nesneler Eastern mysticism 2- Anatolia sufism 3- Mystical symbols 4- Mystical Objects en_US
dc.title Doğu mistisizmi ve Anadolu tasavvufu'nun araştırılması ve seramik uygulamaları en_US
dc.title.alternative Research of eastern mysticism and Anatolian sufism and ceramic applications en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account