Abstract:
Beden, ilk kez 1980'li yılların baslarında sosyolojide ciddi anlamda inceleme konusu olmaya baslamıstır. Aynı yıllardan baslayarak, "Blade Runner", "Terminator", "Robocop", "Body Heat" ve daha sonra "Basic Instict", "Boxing Helena", "Matrix", "eXistenZ", "S1m0ne", "Silence of the Lambs","Se7en", "Fight Club" ve günümüze en yakın "The Passion of the Christ" gibi son derece popüler, bedenin önemli yere sahip olduğu filmler çekilmistir. Sosyolojinin incelediği "beden"le sinemada sunulan "beden" arasında tüketim toplumu bağlamında birebir örtüsme bulunmaktadır. Sözünü ettiğimiz ve benzeri filmler arasında hem sinematografik anlatım hem de içerik açısından kimi niteliksel farklar bulunmasına karsın, en önemli ortak nokta tüketim toplumunun ürünü olan "beden"in farklı biçimlerde sunulmasıdır. Bu durum, Batıdaki "beden"in izini mümkün olan en eski tarihsel verilerine kadar sürmemize yol açtı ve bunun sonucunda çalısmamızda tüketim toplumuna ait olan "beden" ile onun "atası" sayılan "beden"i kıyaslama imkanı bulduk. Söz konusu olan tüketim toplumu bağlamındaki "beden" kavramı olduğundan, inceleme alanımızı Batı toplumlarıyla sınırlandırdık. Çünkü tüketim toplumu Batı toplumlarını kapsayan sosyolojik bir olgudur. Sinema arcılığıyla sunulan "beden" ise bizzat sistem tarafından yaratılan ve tüketim toplumuna hizmet ve aracılık eden bedendir. Bedenin sinemada biçimsel düzeyde farklı sekillerde sunulması bu sonucu değistirmemektedir. Dolayısıyla tüketim toplumu bağlamında sinemada incelediğimiz beden çoğu zaman sistem tarafından üretilmekte ve onun çıkarlarına hizmet etmektedir. Body" firstly became a significant research topic in sociology in the early 1980s. Highly popular films, in which "body" plays a considerable role, such as "Blade Runner", "Terminator", "Robocop", "Body Heat" in the same years; "Basic Instict", "Boxing Helena", "Matrix", "eXistenZ", "S1m0ne", "Silence of the Lambs","Se7en", "Fight Club" in the later years; and contemporary The Passion of the Christ" were shot. In the context of Consumer Society, there is a perfect correspondance between the "body" which is a topic in sociology and the "body" which has been presented in the cinema. Although there are qualitative differences in terms of both the cinematographic narration and the content between the films we're mentioning and similar ones, the most common point is that "body" which is a product of Consumer Society has been presented in different ways. Therefore, we have the opportunity to go through the historical data of "body" in the West, and as a result of this to compare the "body" that is related to Consumer Society and the "body" that is assumed as its ancestors. Since the topic being studied in this thesis is the "body" in the context of Consumer Society, we limit the research field to the western societies. The main reason for this is that the Consumer Society is a phenomenon inclusive to the Western societies. And the "body" that has been presented via cinema was created by the Consumer Society itself, so it has been in function and mediation of the Consumer Society. The diverse figural presentation of the "body" in the cinema does not vary this conclusion. Consequently, the "body" we're studying in the context of Consumer Society in the cinema is mostly being generated by the system and thus serves the interests of the system.