Abstract:
"1990 Sonrası Türk Oyun Yazarlığında Eğilimler" başlıklı bu süreç çalışmanın ilk bölümünde; toplumsal dinamikler ortaya konmuştur. Global eksende Türkiye'ye bakarak; gerek bu dönemde de yazmayı sürdüren eski oyun yazarlarının, gerekse yeni yetişen oyun yazarlarının etkilenmesi olası temalar gözden geçirilmiştir. İkinci bölümde; Türk Tiyatrosu'ndaki gelişmeler ortaya konmuş, ödenekli ve yarı ödenekli tiyatrolar, özel tiyatrolar ve bu tiyatroların repertuarlarında ne ölçüde yerli oyunlara yer verdikleri gözetilerek, Türk oyun yazarlarının bu ortamdaki varlıkları saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümü ise oyun yazarlarının toplumsal yapıyla nasıl bir ilişkiye girdiği ve hangi temalara eğilim gösterdiğini bulgulamak üzerine oluşturulmuştur. 12 Eylül, politika, insan, kadın, göç ve tüketim toplumu, medya, sistem ve bilim, hayatın saçmalığı, tiyatro ve sanat, biyografi ya da söylence kaynaklı olarak temaları belirlenen oyunlar; metinleri esas alınarak toplumsal gelişmelerle ilişkileri içinde irdelenmiştir. In the first part of this process study entitled "Tendencies In Turkish Scriptwriting After 1990" social dynamics have been intoduced. Looking globally to Turkey; possible themes have been reviewed both in side of the ongoing scriptwriters and new ones. Within the second part, developments in the Turkish Theatre have been set forth; the existence of the Turkish scriptwriters have been tried to be figured out in this setting based on fully funded and half funded theatres, private theatres and "domestic acts" that have been played by these theatres. Third and the last part of study explain how scriptwriters are in relations with social structure and the tendencies of which scriptwriters have. September 12, human, woman, immigration and consumption society, media, system and sciense, complexity of life, theatre and art, biography or myth based acts through texts have been scrutinized in terms of social developments.