DSpace Repository

Özlem Tekin örneğinde rock müzikte kadın: toplumsal cinsiyet, etnisite, hegemonya

Show simple item record

dc.contributor.author Sakar, Mümtaz Hakan
dc.date.accessioned 2015-11-24T14:59:25Z NULL
dc.date.available 2015-11-24T14:59:25Z NULL
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/9572 NULL
dc.description.abstract Popüler müzigi toplumsal cinsiyet çerçevesinden anlama çabası içerisinde olan bu çalısma, erkek-üstün rock müzikte bir kadın rock yıldızının deneyimlerine odaklanır. Bununla birlikte toplumsal cinsiyeti bir kimliklenme nedeni olarak kavrar. Kamusal alanın tüm görünümlerinde oldugu gibi erkek egemen popüler müzik endüstrisinin Özlem Tekin örneginde kadın popüler müzik sanatçılarına yaklasımını ve ayrıca bu durumun tersi olarak Özlem Tekin'in popüler müzik endüstrisi ile iliskisini ortaya koymaya çalısır. Bu iki yönlü iliskiyi hegemonya mücadelesi olarak merkeze tasır. Birinci bölüm, bir kimliklenme ekseni olarak ele alınan toplumsal cinsiyet kavramını ve dolayısıyla bu çalısmanın odagı olarak kadınlıgı, bir kültürel kimlik ve etnisite olarak görme egilimindedir. Ayrıca feminist, antropolojik, kültürel çalısmalar, ifade kültürü ve müzikte kadın çalısmaları yaklasımlarını gözden geçirerek kuramsal bir temel insa etme çabası içerisindedir. kinci bölüm, etnografik gözlem ve görüsme teknigi ile gerçeklestirilen alan çalısması ve dolayısıyla Özlem Tekin ve onun müziksel kimligine odaklanır. Öncelikle toplumsal cinsiyetli verili bir kültür içerisinde yetisen ve toplumsal cinsiyetli bir müziksel alt kategori olan heavy metal'in ve daha genis anlamda rock müzigin Özlem Tekin'in bireysel kimligi ve habitusunu nasıl etkiledigi ortaya koyularak, bu kimlik ve habitusun onun müzigine ve müzisyenligine olan etkileri açıklıga kavusturulur. Özlem Tekin'in müzisyenlik geçmisi gözden geçirilerek, müzik endüstrisi ile olan iliskilenmesi ve bu iliskilenme sonucu ortaya çıkan yeniden biçimlenmenin görünümleri Gramsci'nin hegemonya kavramına oturtulur. Müzik endüstrisiyle iliskilenmenin öncü hedefi olarak albümleri ve ardından canlı performansları dikkatlice gözden geçirilir ve izlerkitlenin onu nasıl tükettigine odaklanılır. Üçüncü bölüm ise Özlem Tekin'in albümleri ve canlı performanslarındaki müziginin geleneksel müzikolojik metin analizi ile popüler müzik baglamını bir arada ele alma çabası içerisindeki müziksel analizlerinden olusur. Bu bölümde incelenen örnek sarkılar, onun toplumsal cinsiyet düzenine bakısını ve kimliginin görünümlerini ortaya koyarak teorik argümanların sounda nasıl yansıdıgını gösterir. Bu çalısma, popüler müzigin kültürel bir alan olarak çatısmalarla dolu yapısı ile toplumsal cinsiyetin bu çatısmalı alanda ne kadar derinlere isledigini ortaya koymaya çalısır ve bu baglamda disiplinlerarası bir yaklasımı sergileyerek popüler müzigin akademik alanda arastırma yapılabilecek kadar degerli bir fenomen oldugu yönündeki düsüncelerden hareketle insa edilmistir. This work whose aim is to understand popular music from the view of gender, focuses on a woman rock star's experiences in the male-dominant rock music. Additionally, it accepts gender as the reason of identity. As in the all views of public area, the industry of male-dominant popular music tries to reveal the approach of woman popular music artists and additionally, contrary to this situation, Özlem Tekin's relation with the industry of popular music in the Özlem Tekin's example. It carries this two-way relationship as the hegemony struggle to the center. First part, is in the tendency to see the gender which is considered as the identity axis and so, the womanhood as this work's focus. In addition to, feminist, anthropological, cultural studies; try to construct on instutional basement after revising the approaches of woman works in the expression culture and music. The second part, focuses on the field of work which is carried out ethnographical observation and conversation technicque and so Özlem Tekin and her musical identity. Firstly, by revealing how the heavy metal and in wider meaning the rock music which is grown up in a culture with the gender-datum and also musical low category with the gender, effects Özlem Tekin's personal identity and habitus, this identity and this habitus' effects on her music and musician are cleared up. Revising Özlem Tekin's past as the musician her relationship with the music industry and reconstruction appearences which appear as the result of this relationship are based on the Gramsci's hegemony concept. As the pioneer target of the relationship with the music industry, her albums and her live performances are revised attentively and how the spectator mass consume her is focused on. The third part comprises of Özlem Tekin's musical analyses which her music in her albums and her live performances try to take over, the relationship between the traditional contain musicological text analyse and the popular music. In this part, the sample songs revised shows her music view of gender order and how theorical arguments reflect in the end pointing the appearances of her identity. This work tries to present the full of arguments structure of popular music as a cultural field and how profound the gender is settled down in this ful of arguments field and relatively it has been built benefiting from the ideas about popular music is such a precious phenomen that it will be researched in academic field displaying an interdisciplinary approach. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title Özlem Tekin örneğinde rock müzikte kadın: toplumsal cinsiyet, etnisite, hegemonya en_US
dc.title.alternative Woman in rock music in the example of Özlem Tekin: gender, ethnicity, hegemony en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account