Abstract:
Doğuşundan itibaren bütün kültürler yaşadıkları coğrafya içinde çevresel etmenlere bağlı olarak kendi sınırlarını belirlemiş ve düzenlemiştir. Zaman ilerledikçe, sahip olduğu çemberi sürekli geliştirme ve büyütme ihtiyacı hissetmiş, diğer kültürlerden farklı ve özgün olmaya çalışmış, bu farklı ve eşsiz olma çabası yanında bir takım etkileşimlere de engel olamamıştır. Kültürler arası etkilenmelerde, toplumun inanç ve sosyal yapısı, form, desen, malzeme ve renk gibi değişimlere olanak verdiği gibi bazı durumlarda bu değişimleri kabul etmemiştir. Bu etkileşim ve özgünlüğünü koruma mücadelesinde, önemli bir yere sahip olan, Osmanlı Sultan kaftanları, yalnızca siyasi gücün değil; o dönemlerin ince zevkinin, Osmanlı sanatı ve yaratıcılığının da ne denli zengin olduğunun göstergesidir. Osmanlı Kaftanının kökeninin, Hun dönemine kadar geri gidebileceğini, gelişerek başka kültürleri, başta Çin olmak üzere dolaylı olarak ta Kore ve Japon geleneksel giysilerini etkilediğini söyleyebiliriz. Osmanlı kaftanları gibi, Japon kültürü ve toplum yapısı, geleneksel giysi kimonoların oluşumunda önemli yer tutmaktadır. Özel bir giysi olan kimononun, standart kesim ve yapım metotları, dikkati kullanılan tekstil tekniklerine ve renklere çekmektedir. Tasarımlardaki zariflik, yüzyıllar boyunca, Japon tekstillerinin üretim ve kullanımındaki devamlılığın bir göstergesidir. Evrensel, tekstil üretim eğilimleri ve teknikleri esasında geliştirilen kaftan ve kimonolar, özel ve benzersiz bir kültürün ifadesi oldu. Bunun en önemli iki faktörü de, desen renk ve tasarımıdır. Osmanlı ve Japon toplumlarının, geleneklerinin estetiği kaftan ve kimononun temelini oluşturmaktadır. Osmanlı kültürünün ve Japon kültürünün kendine özel karakteristik yapıları, kaftanlara olduğu gibi kimonolara da özgün bir anlatım ve form kazandırır. Tarihe ismini yazdıran bu iki giysi, giyen kişinin toplum içindeki statüsünü, gücünü gösteren en önemli ve en büyük sembollerden biridir. Depending on the environmental factors, every culture has tried to determine and form its borders within its living geography. With the passing of time, it has continuously felt the need of improving and widening its borders, tried to be authentic and different from the other cultures and this effort couldn?t prevent some mutual effects. In these intercultural interactions, the social structures and form of beliefs of society hasn?t allowed alteration while they enabled the changes like pattern, material, colour and form. Having an important part in this struggle of keeping its interaction and authenticity, Ottoman Kaftans are not only the symbol of political power, but also the indicators of the time?s sophistication and fertileness of Ottoman creativity and art. We could say that the origin of the Ottoman Kaftans dates back to Hun era and it has affected other cultures, notably Chinese, Korean and Japanese traditional clothes. Like Ottoman Kaftans, Japanese culture and society structure has an important part in the formation of kimono, Japanese traditional cloth. Regular fit and fabrication methods of kimonos draw the attention to the textile techniques and colours. The elegance of design is the indicator of Japanese textile production and use?s continuousness. Having been formed within the frame of universal manufacturing methods and production tendencies, Caftans and kimonos have become the expression of a special and unique culture. Foremost two factors here are their pattern design and colour. Ottoman and Japanese traditions? aesthetics form the bases of Caftans and kimonos. Specific characteristic features of Ottoman and Japanese cultures bring an authentic expression and form in kimonos as so Caftans. These two histories clothes are foremost symbols of wearer?s social status and power.