Abstract:
Simge biçim seramik üretimi, insanın kap-kacak üretmeye ve bu kap-kacağı zenginleştirme ihtiyacından doğmuştur. İşlevsel amaçla üretilmekte olan bu kapların plastik değeri zamanla artmış, günümüz çağdaş seramik sanatına ulaşıncaya değin oldukça yol kat etmiştir. Bu çalışmada "seramik simge biçim" olarak adlandırılan eserler bazı başlıklar altına sınıflandırılmış olup, bu başlıklar; insan biçimli, hayvan biçimli doğal ve endüstriyel biçimli, cinsel içerikli seramik simge biçimler olarak düşünülmüştür. Bunların yanı sıra seramik sanatıyla yakından ilişkili olan resimsel yaklaşımlar, seramik rölyef ve işleve ait seramik birimlerin yerine kullanılmış detay biçimler de sınıflandırmaya dahil edilmiştir. Sınıflandırma yapılırken, her başlık altında sınıflandırılmaya çalışılan biçimin, erken ve geç dönem örneklerine yer verilmeye çalışılmıştır. Yine her başlık altında konuyla ilişkili eser üreten, çağdaş seramik sanatçılarının eserlerinden örnekler verilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde, araştırmaların ışığı altında üretilmiş eserlere ait görseller yer almıştır. Production of ceramic objects as symbolic forms stems from the needs of human beings to produce and enrich pottery. While these potteries have been produced with functional purposes at the inception, their plastic value increased in time. They followed a long path until they emerge into today's contemporary ceramic arts. In the current study, art works named "˜ceramic symbolic form' have been categorized under various titles: Human and animal forms, natural and industrial forms, imaginary forms, and sexual forms. Several other forms have been included in the categorization such as imagery approaches, which are closely connected with ceramic arts; ceramic relief work; and detail forms which are used to replace functional ceramic components. While creating the categorization, examples from both early and current periods have been included under each title. Besides, works of contemporary ceramic artists who created similar products have been provided within relevant titles. In the third part of the study, visuals are provided to demonstrate the works that have been produced in line with the current investigation.