DSpace Repository

Investigating the effect of misalignment on rotor-bearing systems connected with helical coupling

Show simple item record

dc.contributor.author ERİŞ, Timuçin
dc.date.accessioned 2015-11-20T15:34:25Z NULL
dc.date.available 2015-11-20T15:34:25Z NULL
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/9222 NULL
dc.description.abstract Bu tez çalışmasında, eksenel kaçıklığın bir rotor-yatak sistemine etkisini incelemek için helisel kaplin, geometrik tam kiriş teorisi ile modellenmiştir. Bünye denklemlerini kısıtlama olarak kullanan yeni bir yaklaşım geliştirilmiştir. Literatürdeki çalışmalarla yapılan karşılaştırmalar, önerilen yaklaşımın eksenel kaçıklığa bağlı frekans bileşenlerini tahmin edebildiğini göstermiştir. Sonuçlar, eksenel kaçıklığın her tipi için, tahrik edilen şaftın hızının tahrik şaftının hızı etrafında salınım yaptığını göstermiştir. Hızda gözlenen salınımların belirli bir eksenel kaçıklık değeri için sabit olmayıp, atalet ve kaplin geometrisine de bağlı olduğu gözlemlenmiştir. Atalet arttıkça rotor hızının motor hızına yaklaştığı gözlemlenmiştir. Sonuçlar, reaksiyon kuvvetlerinin de atalet ve kaplin geometrisine bağlı olduğunu göstermiştir. In this thesis, helical coupling is modeled with the gemetrically exact beam theory in order to investigate the effect of misalignment on rotor-bearing systems. A new approach based on using constitutive equations as constraint was developed. Comparison with previous results showed that proposed approach was able to predict the frequency components associated with misalignment. Results indicated that misalignment causes driven shaft velocity to fluctuate around that of driving shaft for any misalignment type. However variations observed in velocity are not constant for given misalignment value but dependent on inertia and coupling geometry. Large inertia causes rotor velocity to converge to that motor. Results showed that reaction loads are also dependent on inertia and coupling geometry. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Misalignment, helical coupling, geometrically exact beam theory.Eksenel kaçıklık, helisel kaplin, geometrik tam kiriş teorisi. en_US
dc.title Investigating the effect of misalignment on rotor-bearing systems connected with helical coupling en_US
dc.title.alternative Eksen kaçıklığın helisel kaplinle bağlı rotor- yatak sistemine etkisinin incelenmesi en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account