dc.description.abstract |
Deniz taşımacılığı, küreselleşen dünyada, büyük miktarlarda yüklerin ekonomik olarak taşınabilmesine olanak vermektedir. Gemiler, yüksüz seferlerini emniyetli bir şekilde gerçekleştirebilmek ve yüklü durumdakine benzer stabilite/mukavemet değerlerine sahip olabilmek için balast suyu taşımaktadırlar. Özelde tankerler ise, çok büyük miktarlarda balast suyu taşımaları nedeniyle, milyonlarca farklı türdeki canlı organizmanın transferinde baş aktör durumundadır. Biyoçeşitliliğin en zengin olduğu alanlardan -yani kıyılardan- alınan balast suyunun varış limanında boşaltılmasıyla, balast suyu içinde bulunan canlı organizmaların, avcısının bulunmadığı ve besinin bol olduğu bir ortamda istilacı duruma geçmesi, günümüzde ekolojik ve ekonomik açıdan büyük sorunlara yol açmaktadır. Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), canlı organizmaların transferlerinin kontrol altına alınmasını amaçlayan ?International Convention for the Control and Management of Ship's Ballast Water and Sediments? konvansiyonunda, balast suyu değişim methodları ve gemiye monte edilebilen arıtma sistemlerinin kullanımı sonucunda balast suyu içerisinde bulunması kabul edilebilir canlı organizma miktarını, D-1 ve D-2 standartları olarak belirlemiştir. Konvansiyon kapsamında kıyıda tesis edilmesi tavsiye edilen balast suyu alım tesisleri ise bir yönetim alternatifi olarak düşünülmektedir. Bu nedenle tezde, tanker trafiği yoğun olan bir rafineri limanında kurulması planlanan balast suyu alma/arıtma tesisinin kapasitesinin belirlenmesi üzerinde çalışılmıştır. Limana gelen gemilerin tonajları, limanda kalma süreleri ve getirdikleri balast suyu miktarları veri olarak temin edilmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi yapılarak uyum gösterdiği dağılım belirlenmiş ve bulunan dağılımın parametreleriyle yeni veri setleri üretilmiştir. Yeni veri setleriyle ardışık tepeler yöntemi (rippl diyagram) kullanılarak geleceğe yönelik kıyıda kurulması planlanan tesisin kapasitesi belirlenmiştir. Marine transport allows economical transportation of large quantities of cargo via ships which carry ballast water, when unloaded, to safely manage their voyages and to have stability/strength values, similar to that when loaded. Tankers in particular are the main actors transferring millions of different types of living organisms, since they carry ballast waters in enormous amounts. Living organisms in the ballast water from the coastal waters where the biodiversity is at the maximum, when discharged at the destination port, become invasive in an environment where they have no predator and food stock is abundant, thus causing extensive ecological and economical problems. International Maritime Organization stated exchange methods and the acceptable amounts of living organisms in the ballast water, after the use of onboard treatment systems in the ?International Ballast Water Management Convention? that aimed controlling the transfer of living organisms. Ballast water reception facilities, are recommended by the Convention to be established on-shore, are considered to be a management alternative. Thus, the dissertation includes work on determining the capacity of a ballast water reception/treatment facility which planned to be built in a refinery port with high tanker traffic. The tonnages of the arriving ships, operation time and the amount of ballast water they bring were obtained as data. With the statistical analysis of the gathering data, the suitable distribution was determined and new datasets generated by using the parameters of the distribution. The capacity of projected facility is prepared by using mass curve (ripple diagram) method with the new datasets. |
en_US |
dc.subject |
OILPOL, MARPOL, Marine Accidents, Invasive Species, Ballast Water,International Ballast Water Management Convention, Ballast Water Treatment Alternatives, On-shore Ballast Water Reception and Treatment Facility, Ballast Water Management Alternatives.OILPOL, MARPOL, Deniz Kazaları, İstilacı Türler, Balast Suyu,Uluslararası Balast Suları Yönetimi Sözleşmesi, Balast Suyu Arıtma Alternatifleri,Balast Suyu Alma ve Arıtma Kıyı Tesisi, Balast Suları Yönetim Alternatifleri. |
en_US |