Abstract:
ehiriçi trafiğinde en önemli problem, farklı doğrultudaki yol ağlarının kesişmesi ile oluşan kavşak noktaları ve bu noktalarda trafik akımında oluşan değişikliklerdir. Şehiriçi kavşak noktalarının denetiminde genellikle sinyalizasyon sistemlerinden yararlanılmaktadır. Sinyalizasyon sistemleri hem yaya ve taşıt güvenliğini sağlamak hem de kavşak kapasitesini arttırmak amacıyla oluşturulmaktadır. Tez çalışması kapsamında, sinyalize arterlerde hareket etmekte olan araçlar arasındaki takip aralığı değerlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Takip aralığı değerleri araçların arter üzerindeki konumlarına bağlı olarak farklı noktalar da incelenmiştir. İncelemeler araçlar sinyal-dur çizgisinden ayrıldıktan sonra, sinyal-dur çizgisine varmadan önce ve tam sinyal dur-çizgisinde yapılmıştır. İncelemeler kapsamında araçların arter üzerindeki takip aralığı değerlerinin modellenmesi, serbest ve grup halinde hareket eden araç oranlarının belirlenmesi hedeflenmiştir. İncelemeler sonucunda sinyal noktasına yakın mesafede yerleşik bir denetimsiz kavşak / yanyol bağlantısı olması durumunda kavşak noktasının kapasitesi belirlenebilecektir. Ayrıca çalışma sırasında incelenen kavşaklardan yola çıkarak sinyalizasyon sistemlerinin analizinde kullanılabilecek doygun akım değeri için bir hesap yöntemi ve incelenen kavşakları temsil edebilecek bir doygun akım değerinin hesaplanması hedeflenmiştir. The most important traffic problem in urban cities is intersections which occur by the road networks in different directions and the flow changes at these intersections. Signalization systems are frequently used in urban traffic as a control device. Signalization systems ensure safety of pedestrians and vehicles as well as being created in order to increase the capacity. However some mistakes in design process of the signalized intersections cause accidents, delay and decrease the capacity. In this thesis, the headway of the following vehicles was investigated at signalized arterials. Headways were investigated by their positions to the signalization points, before the signalization, after the signalization and on the signalization stop-line. Aims of this study are modeling of vehicle headways and determine the proportion of the free following and bunched vehicles. Therefore capacity of an unsignalized intersection which placed near the signalization point could be determined. Based on the analysis of the study examined the value and a calculation method for the saturation flow for the investigated intersections.