Abstract:
Tüketici taleplerindeki artış, pazarda yaşanan değişimler ve gelişen teknoloji ile birlikte, pek çok sektörde kişiselleştirme eğilimleri gündeme gelmiştir. Giyim sektöründeki geniş kapsamlı bir kişiselleştirme uygulaması için, giyim ürünleri yalnızca tüketicilerin zevklerine değil, bireysel vücut ölçülerine ve vücut şekillerine de uyum sağlamalıdır. Yapılan bu çalışmanın birinci bölümünde, tasarımcılar ve marka yaratan firmaların yöneticileri ile görüşmeler yapılmıştır. Bunu takiben, tüketicilerin tasarım ve vücuda uygunluk konusundaki eğilimlerini belirleyebilmek üzere, bir anket çalışması düzenlenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise, en sık rastlanan bayan vücut şekillerini analiz edebilmek ve vücut şekillerini sınıflandırabilmek için bir yöntemin geliştirilmesi amaçlanmış ve yalnızca birkaç vücut ölçüsünü girdi olarak kullanan bir algoritma geliştirilmiştir. Vücut ölçülerinin alınması için iki örnek grup oluşturulmuştur. Birinci örnek gruba ait veriler, bir Alman üniversitesinden 80 katılımcının, Human Solutions Vitus Smart XXL vücut tarayıcısı ile taranması sonucu elde edilmiştir. İzmir üniversitelerinden 90 katılımcının elle (mezura ve antropometre ile) ölçümü yapılarak da ikinci örnek gruba ait veriler kaydedilmiştir. Her katılımcı için otomatik hesaplama sonuçları ve görsel olarak gerçekleştirilen hakem değerlendirmeleri, aralarındaki uyum seviyeleri açısından karşılaştırılmıştır. Önerilen algoritma, bayan vücut şekillerini sınıflandırmaya yönelik web tabanlı bir uygulamanın geliştirilmesi için kullanılmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise, en sık rastlanan bayan vücut şekilleri esas alınarak, standart bedende ve kişiye özel hazırlanan giysilerin vücuda uygunluğu karşılaştırılmıştır. Bu değerlendirme için, belirtilen ölçütler doğrultusunda, dört hakemin subjektif kararları ve kullanıcı değerlendirmeleri istatistiksel olarak yorumlanmıştır. With the increasing demand of consumers and with the support of technological developments, customization has been a new trend in various fields. For a wide-scale customization, apparel products need to satisfy not only each individual?s taste, but also must fit an individual?s unique body measurements. The first phase of this research included an interview study with fashion designers and a few brand-named companies? managers. Subsequently, a survey was realized with the aim of understanding consumers? tendency to fit and design customization. The framework of the second research phase was defined to explore the most common female body silhouettes and to develop a rapid and convenient method to classify female figures. Few body dimensions were chosen as input parameters of the algorithm, which was developed to identify the front silhouettes. Two test groups were created for body measurement extraction. Firstly, 80 participants from a German university were measured by Human Solutions Vitus Smart XXL body scanner, secondly, 90 participants from the universities in Izmir/Turkey were measured by traditional anthropometric methods. For each participant, results of the automatic calculation method and visual assessments of the referees were evaluated in pairs for agreement levels. A web-based application, which is a PHP based evaluation and analysis system was designed to identify body silhouettes with the proposed algorithm. The third phase of the study aimed to compare the fitting of standard and m-t-m garments, which were prepared by choosing the most typical body silhouettes among the data set in the previous phase of the study. Four referees were chosen to assess the fit of m-t-m and standard size garments subjectively based on the given criteria. Fitting results were compared statistically for the identification of best fit.