Abstract:
17 Ağustos 1999 tarihinde meydana gelen Marmara depremi Türk halkı için büyük bir insanlık dramına neden oldu. Binlerce insan tamamen çöken betonarme binalarda hayatını kaybederken aynı bölgede sanayi binaları için kullanılan çelik yapılar ayakta kalabildi. Ancak, Kobe-Japonya' da (17 Ocak, 1995) ve Northridge-ABD' deki (17 Ocak, 1994) depremlerin sonucunda kaynaklı çelik yapıların bazılarında meydana gelen beklenmeyen gevrek kırılmalar ciddi hasarlara neden oldu. Bu durum, deprem bölgelerinde sadece çelik yapı kullanmanın yeterli olmadığını, ayrıca bu yapıların bir deprem anında gevrek kırılmaya meydan vermeyecek uygun plastik deformasyon kapasitesinde bağlantıya da sahip olmaları gerektiğini göstermiştir. Bu tezin amacı, kaynaklı çelik yapı bağlantılarının performansını incelemek ve arttırmaktır. Bunun için, çelik yapılarda kullanılan kaynağın malzeme özellikleri, kaynak bölgesinde yer alan çatlağın ve dinamik yüklemenin kırılma davranışına etkileri incelenmiştir. Kaynaklı çelik yapıda oluşan gerilme dağılımını ve kırılma davranışını incelemek için ABAQUS 6.5 programı kullanılmıştır. Elastik ve elasto-plastik sonlu elemanlar analizleri yapılmıştır. Deprem yükünü ifade eden şekil değiştirme hızının etkilerini görebilmek için nonlineer sonlu eleman analizleri çeşitli frekans değerlerindeki yükleme durumları için tekrarlanmıştır. Sonuç olarak, elektrot tipinin kaynaklı yapının kırılma davranışını etkilediği görülmüştür. Anahtar Kelimeler : Kırılma, sonlu elemanlar yöntemi, kaynaklı çelik bağlantılar. The Marmara earthquake on August 17, 1999 resulted in great human tragedy for the Turkish people. Thousands of people died in the collapse of concrete building although steel structures, which are generally used for industry, could withstand. However, the Kobe in Japan (1995, January 17) and Northridge in US (1994, January 17) earthquakes brought about serious damage to some steel welded structures by unexpected failure in a brittle manner. This indicates that it is not only enough to use the steel structures in seismic areas but also necessary that they have ability of the connection to deform plastically without brittle fracture during an earthquake. The goal of this thesis is to investigate and develop the performance of the steel welded connections. To this end, the effects of the material properties of the weld which is used in steel structures, crack placed in the weld region and dynamic loading on the fracture behavior of the structure have been examined. ABAQUS 6.5 has been used to examine the stress distribution in the welded steel structure and fracture behavior. Elastic and elasto-plastic finite element analyses have been performed. The nonlinear finite element analyses have been repeated for various frequency values of different loading cases in order to see the effect of the strain rate, which defines the earthquake loads. It is concluded that electrode type affects the fracture behavior of the welded structure. Keywords : Fracture, finite element method, welded steel connections.