Abstract:
Bu çalışmada, ilk olarak ısıl işlem uygulanacak plakalar için kalıp dizaynı yapılmıştır. Kalıp dizaynı oluşturmak için Catia V5 dizayn programı kullanılmıştır. Kalıp oluşturulduktan sonra standarlarda yer alan alan A356 Aluminyum alaşımı kullanılarak ısıl işleme tabi tutulacak 36 tane plaka dökülmüştür. Plakaların dökümünde farklı magnezyum oranları kullanıldığı için döküm 2 süreçte gerçekleşmiştir. Döküm için 5M indüksiyon ocağı kullanılmıştır. Döküm yapıldıktan sonra plakaların besleyici ve yollukları kesilmiştir. Plakalar 3D ölçüm cihazı ile 20 noktadan ölçülmüştür. 20 nokta ölçüm cihazına kaydedilmiş ve diğer ölçümler yine aynı 20 noktadan yapılmıştır. Plakalar için Minitab R14 programı kullanılarak deney kriterleri belirlenmiştir. Belirlenen deney kriterlerine göre yapılan deneyler sonucunda; Otomotiv sektöründe yaygın olarak kullanılan A356 alüminyum alaşımının ısıl işlem sırasında (çözeltiye alma, su verme ve yaşlandırma süreçleri) düzlemselliğinin ne kadar etkilendiği ve en az düzlemsellik değişiminin hangi koşullarda olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, ansys analiz programı kullanılarak 4 adet plaka ve 4 adet oluk açılmış plaka üzerinde Steady-State Thermal, Transient Thermal ve Flexible Dynamic ile analizler gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte, 30 adet jant kullanılarak yapılan deney sonuçları ile mevcut plakalarla yapılan deneylerin sonuçları karşılaştırılmıştır. Anahtar sözcükler : Isıl işlem, A356, AlSi7, Jant In this Project, first designed mould of the plates on which heat treatment will be applied. Used CATIA V5 3D solid modelling programmes to constitute mould. Afterwards mould complates, casted 36 Plates on which heat treatment will be apply by using A356 Aluminyum alloy in standarts. Owing to different using ratios of the Mg element in casting process, realized two different kinds of casting process. Used 5M induction mine for casting. Afterwards casting process, separated nutritives from plate. Measured and controlled plane of the plates by using 3D measurement device at 20 point on each plate. Recorded each measurement result. Indicated experiment criterias by using Minitab R14 program for each plate. According to indicated experiment criterias, as a result, it is found how to be influenced of plane A356 alloy which is used large wide in automative sector, by heat treatment proceses ( solution heat treating, quenching, age hardening) indicated condutions giving us least plane deformation Nevertheless, realized steady-state thermal, transient thermal and flexible dynamic analysises on 4 plates without grooves and 4 plates with grooves by using ansys programme; Experiment results made with 30 wheels and existing plates were compared with each other. Keywords: Heat treatment, A356, AlSi7, wheel