Abstract:
Deniz suyuna maruz kalan yapay yüzeyler denizde bulunan fouling organizmalarınca kaplanması sürecine ?Biyofouling? denilmektedir. Yapay bir yüzey olarak gemi gövdeleri ele alındığında biyofouling, yakıt sarfiyatı, CO2 emisyonu ve yüzey sürtünmesinde artış, manevra kabiliyeti ve potansiyel hızda düşüş gibi istenmeyen sonuçlar doğurur. Gemi gövdelerinde meydana gelen biyofouling olayını engelleme adına birçok girişimde bulunulmuştur. Bu denizel olayı engellemeye yönelik gerçekleştirilen tüm çalışmalara ?Antifouling? denmektedir. Bu amaçla gemi gövdeleri için birçok strateji ve boya formülasyonları geliştirilmiştir. Biyofouling olayı gemi gövdelerinin yanı sıra pervanelerde de meydana gelmektedir. Ancak bu pervanelerde meydana gelen biyofouling olayını gidermek için geliştirilen stratejiler gemi gövdelerininkilerden farklıdır ve bu amaçla üretilen kısıtlı sayıda ticari ürün mevcuttur. Bu tezde, sıcaklık, dönüş hızı ve fiber katkısı gibi parametrelerin pervanelerde meydana gelen biofouling olayının engellemeye yönelik geliştirilen ve çevre dostu ticari bir ürün olan PROP PROTECTOR (lanolin tabanlı materyal)'in self-polishing yüzdesine olan etkileri araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, fiber katkısı lanolin tabanlı materyalin self-polishing'e dayanıklılığını ciddi bir şekilde artırmıştır. Bu ürünün alan testleri denizel ekosistemde gerçekleştirilmiş ve laboratuvar testleriyle desteklenmiştir. Sonuç olarak, ticari ürün olan PROP PROTECTOR'in kalitesi fiber katkısı ile geliştirilmiş ve sıcak sularda da kullanılabilirliği sağlanmıştır. Artificial surfaces exposed to seawater are covered by marine fouling organisms. This process is known as ?Biofouling?. When artificial surfaces are considered as ships? hull, the biofouling processes result in undesirable consequences such as increased fuel consumption, CO2 emission, friction and decreased maneuverability and speed. Many attempts have so far been done to prevent biofouling process occurred on ships? hull. These processes are called as ?Antifouling?. There are a lot of different strategies and also paint formulations for ships? hull. However, very limited solutions, strategies and also commercial products have been available for marine propellers. Self-polishing percentages of an eco-friendly commercial product, PROP PROTECTOR (lanolin based material), developed for preventing biofouling processes on propellers? surfaces were investigated dependent on temperature, rotary rate, and fibre reinforcement in the present thesis. According to results, fibre reinforcement remarkably increased the self-polishing resistance of the lanolin based material. Field test results carried out in marine eco-system also confirmed the laboratory experiments. In conclusion, the quality of the commercial product, PROP PROTECTOR, can be developed by adding special fibres and fibre reinforced lanolin based material which might be used in the warm waters.