Abstract:
Dünya ve Türkiye ticari faaliyetlerinde yüklerin denizyolu ile taşınması karayolu ve havayoluna göre güvenli ve ekonomik olduğundan daha çok tercih edilmektedir. Denizyolu taşımacılığının vazgeçilmez unsuru olan limanların planlama ve yapım aşamalarının çok maliyetli olması ve uzun zaman almasından dolayı liman yatırımlarının fizibilitelerinin çok doğru ve gerçekçi metotlarla yapılması gerekmektedir. Yapılacak olan bir yatırıma gelecek yıllarda doğacak taleplerin kestirimleri ise fizibilite raporlarının en önemli kısmıdır. Bu çalışmada Çandarlı Limanı hakkında DLH İnşaatı Genel Müdürlüğünce hazırlatılmış olan üç adet fizibilite raporu özetlenmiş, İzmir(Alsancak) Limanında konteyner ve karışık yük trafik verileri kullanılarak zaman serisi yöntemiyle İzmir (Alsancak) Limanının 2016 yılına kadar gelecek yük trafiği tahmin edilmiştir. Zaman serisi analizinde ise Box-Jenkins tarafından geliştirilen ARIMA yöntemi kullanılmıştır. In commercial activities of the World and Turkey, transport of cargo with transshipment is safer and more economical than land transit and airline modes. The ports which are the most important and essential elements of maritime transport should be analyzed by using quite accurate and realistics techniques in feasibility stage, because their planing and construction are considerably expensive. The estimation of the potential demand of a new port investment is the most important part of the feasibility reports. In this study, three feasibility reports commissioned by the General Directorate of DLH Construction for Çandarlı Port are summarized, and the potential freight traffic by 2016 is estimated by using the time series method and the data of total container cargo handled in the Port of Izmir (Alsancak). In the time series analysis, ARIMA method which was developed by Box-Jenkins is used.