Abstract:
Esnek kaplamalarda en önemli parametrelerden biri yüzey doku özelliğidir. Kayma direncinin iyileştirilmesinde kaplama yüzeyinin dokusu ve trafik etkisinden kaynaklanan cilalanmaya karşı direnç yeteneği önemli bir yer teşkil etmektedir. Kaplamalarda sürtünme etkisi, kaplamanın yüzeyi ile tekerlek arasında meydana gelmektedir. Kaplama yüzeyindeki makro doku yüksek hızlardaki duruş mesafesi ile birebir ilişkilidir. Bu ilişki, kaplama içerisinde yer alan agregaların köşelilik karakteristiklerine bağlıdır._x000B_Bu çalışma, farklı kırıcı tipleri ile elde edilen agregaların köşelilik özelliklerinin değerlendirilmesi ve kaplamalardaki doku ve sürtünme üzerine etkisinin değerlendirilmesinin kapsamaktadır. Bu amaçla, kalker ve bazalt agregaları darbeli, çeneli ve merdaneli kırıcılarla istenilen boyutlarda hazırlanmıştır. Agregalara ait köşelilik karakteristiklerinin belirlenmesi için ASTM C1252 (yöntem A ve B) ve EN 933-6 şartnameleri kullanılmıştır. Deney numuneleri 65x65 cm boyutlarında hazırlanmış olup, belirlenen optimum bitüm içerikleri ile karıştırılarak sıkıştırılmıştır. Numuneler üzerinde yüzey özelliklerinin belirlenmesi amacı ile kum yama deneyi ve lazer görüntüleme işlemleri uygulanmıştır. Bunlara ek olarak, sürtünme özellikleri dinamik sürtünme cihazı (DFT) cihazını kullanılarak belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar agrega köşeliliği ve yüzey özellikleri arasındaki ilişkinin tespitinde kullanılmıştır. One of the most important properties of flexible pavements in terms of tire-pavement interface is surface texture. The texture of the pavement surface and it is ability to resist the polishing effect of traffic is of prime importance in providing skidding resistance. Pavement surface macrotexture greatly contributes to tire-pavement skid resistance which has a direct effect on traffic operation and safety particularly at high speeds. Doubtless, there exists a close relationship between the surface texture and the angularity characteristics of the aggregates within the pavement system._x000B_The study describes the evaluation of the angularity characteristics of the aggregates crushed with different types of crushers, and their impact on the surface properties of the pavements such as texture and surface friction. For this purpose, Limestone and Basalt aggregates were prepared using impact, jaw, and roll crushers. Following the determination of the angularity characteristics of the aggregate using ASTM C1252 and modified ASTM C1252, involving two different test methods (Methods A and B), and the EN 933-6. The asphalt slabs (65x65 cm) have been prepared and compacted at their optimum bitumen contents. Surface properties of the slabs have been studied using sand patch method and laser scanner. The frictional properties have been also determined by means of Dynamic Friction Tester (DFT). Finally, evaluations have been made to determine the relationship of aggregate angularity and the surface properties.