Abstract:
Tüm dünya ticaretinin ton-mil bazında %90'ı, değer ve miktar bazında %80'i, deniz yolu ile taşınmaktadır. Günümüzde ortalama 66.1 milyon varil/gün olarak gerçekleşen ham petrol üretiminin %90,4'ü da deniz yolu ile taşınmaktadır. Petrol tarihi ile dünya savaş tarihi doğrudan ilişkili olduğu düşünüldüğünde deniz yollarının güvenliğinin önemi ortaya çıkmaktadır. Ayrıca deniz taşımacılığı ile ülkelerin ekonomileri bir birlerinin tamamlayıcısı durumundadır. Enerji koridorlarının geçiş güzergahında olan Ege Denizi Bölgesinin ticari trafiğinin, güvenli ve kontrollü olarak sağlanması gerekmektedir. Tesis edilen tümleşik bir deniz gözetleme sistemi bu amaca hizmet edecektir. Tesis edilecek Gözetleme sistemi mimarisi içerisinde hangi unsurların ve bilgi kaynakların olacağı çalışmamızda ele alınmıştır. Ayrıca analizlerimizle Tümleşik Gözetleme Sisteminin en önemli tespit kaynaklarından olan radarların kaplama analizleri Coğrafi Bilgi Sistemleri yardımıyla sayısal yükseklik modelleri kullanılarak yapılmıştır, radarların konuşlanabileceği olası konumlar değerlendirilmiştir. Maritime transport accounts for 90% of the total volume of world trade on a ton-mile basis and 80% on a value and quantity basis. Today, 90.4% of the crude oil production amounting to 66.1 million barrels/day is transported by sea. Thinking that the petroleum history is directly associated with the world war history, the importance of maritime security becomes apparent. Furthermore, the maritime transport and the economies of countries are complementary of each other. The commercial traffic of the Aegean Sea Region, which is located on the transition route of energy corridors, should be managed in a safe and controlled manner. The installation of an integrated maritime surveillance system will serve for this purpose. This study includes the components and information sources used in the architecture of the surveillance system. Moreover, the viewshed analyses, as one of the most important detection sources of the Integrated Maritime Surveillance System, were made using to digital elevation models assistance with Geographical Information Systems and possible deployment positions of radars were evaluated in the scope of this study.