DSpace Repository

Balancing mixed model assembly lines in an automotive supplier by reconfiguring layout

Show simple item record

dc.contributor.author MERCAN, F. Sümeyra
dc.date.accessioned 2015-11-20T12:45:15Z NULL
dc.date.available 2015-11-20T12:45:15Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7701 NULL
dc.description.abstract In globalizing world, enterprises must have the power to respond rapidly changing and rising customer demands. In order to have this power, enterprises generally produce specific characteristics or high volumes of standard products. In high-volume production of standard products, assembly lines are generally used.Lines which in materials are processed by being transferred automatically or with help of labor are called assembly lines. The number of problems arises that ruin the ideal of the proper production in assembly lines. Assembly line balancing studies have been developed to overcome these problems. When the work required for assembly operations, time taken by these works and precedence relations between them are given; creating cycle time and station number to minimize idle time on the line and assignment of works to these stations orderly are called assembly line balancing.Common purpose of hundreds of studies in Industrial Engineering and Operations Research literature is the effort of the creation of methods for elimination of line imbalance problems.In this thesis, primarily (firstly), general information presented related to assembly lines and assembly line balancing problems, and then contributing to the private sector is aimed by running the application in an automotive company. In the last part of this thesis the balancing was compared before and after situation. Globalleşen dünyada işletmeler, büyük bir hızla değişen ve gelişen müşteri isteklerine cevap verebilme gücüne sahip olmalıdır. Bu güce sahip olabilmek için işletmeler genelde, spesifik özellikte ürünler ve ya yüksek hacimlerde standart ürünler üretmektedirler. Yüksek hacimde standart ürünlerin üretilmesinde, genellikle montaj hatları kullanılmaktadır.Malzemelerin işgücü yardımıyla ya da otomatik olarak transfer edilerek işlendikleri hatlara montaj hatları denir. Montaj hatlarında üretimin düzgün bir şekilde yapılabilmesi idealini bozan bir takım problemler ortaya çıkmaktadır. Bu problemlerin giderilmesi için montaj hattı dengeleme çalışmaları geliştirilmiştir. Montaj işlemlerinin yapılabilmesi için gerekli işler, bu işlerin aldıkları süreler, aralarındaki öncelik ilişkileri verildiğinde, hattaki boş zaman miktarını minimize edecek şekilde çevrim süresi, istasyon sayısı ve işlerin bu istasyonlara sıralı şekilde atanması çalışmalarına montaj hattı dengeleme denir.Montaj hattı dengeleme ile ilgili Endüstri Mühendisliği ve Yöneylem Araştırması literatüründe karşılaşılan yüzlerce araştırmanın ortak amacı, hat dengesizliği problemlerinin ortadan kaldırılmasına yönelik metotların oluşturulma çabasıdır.Bu tez çalışmasında öncelikle montaj hatları ve montaj hattı dengeleme problemleri ile ilgili genel bilgiler, sonrasında ise bir otomotiv firmasında uygulama çalışması yapılarak özel sektöre katkı sağlanması amaçlanmıştır. Tezin son bölümünde dengeleme öncesindeki durum ve sonrasındaki durum karşılaştırılmıştır. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject montaj hatları, hat dengeleme, karışık modelli montaj hattı, paralel montaj hattı.assembly lines, line balancing, mixed-model assembly line, parallel assembly line. en_US
dc.title Balancing mixed model assembly lines in an automotive supplier by reconfiguring layout en_US
dc.title.alternative Bir otomotiv tedarikçisindeki karışık modelli montaj hatlarının yerleşimin yeniden düzenlenmesi ile dengelenmesi en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account