Abstract:
Elyaf destekli plastik (ETP) malzeme kullanılarak üretilen deniz araçlarının, tedarik zincirinin tüm aşamalarında tartışmalı hale gelen `sürdürülebilirlik? kavramının nicel olarak boyutlandırılmasını hedefleyen bu çalışma, Ömür Döngüsü Değerlendirmesi (Life Cycle Assessment. LCA) temelinde tasarlanmıştır. LCA ile ürünlerin beşikten-mezara, hatta geri dönüşüm süreçleri de dahil olmak üzere beşikten-beşiğe tedarik zinciri içindeki karbon salımları, enerji tüketimleri, ilk kullanımdaki ve geri dönüşümdeki toplam ağırlıklarındaki fark ve küresel ısınmaya katkı potansiyeli parametreler olarak ele alınabilmektedir. Bu çalışmada elle yatırma ve vakum infüzyon olmak üzere iki farklı metot ile imal edilmiş tekne gövdelerinin, yukarıda sözü edilen parametreleri bağlamında karşılaştırmalı sonuçları sunulmaktadır. Benzer mukavemete sahip tekne gövdelerindeki, üretim metodu farklılıklarından doğan üretimdeki sürdürülebilirlik kıyaslaması, Ömür Döngüsü Değerlendirmesi temelinde, özel olarak geliştirilmiş olan ve malzemenin tüm ömrü (üretim, kullanım, atık yönetimi) boyunca geçtiği tüm proseslerin belirli bir akış içerisinde planlandığı ?Umberto? karbon ayak izi yazılımı ile yapılmıştır. Elde edilen sonuçların tasarımcı, üretici, tedarikçi ve geri dönüşümcü paydaşlar bakımından yararlı olabilecek sonuçları karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. This thesis is designed on the basis of Life Cycle Assessment (LCA) and aims to quantitavely resize the controversial ?sustainability? concept for all stages of supply chain for marine vehicles which are manufactered by using fiber reinforced plastic material. With LCA, supply chain carbon emissions, energy consumption, total weight difference between the first usage and recycling and potential contribution to global warming can be considered for the products? cradle to grave life, even including the recycling processes cradle to cradle life. In this study, the aforesaid parameters are presented in the context of the results of comparison for two boat building methods. The comparison of the sustainability of production the method differences for boats with the same material was done on the basis of Life Cycle Assessment by ?Umberto? carbon footprint software which is specially developed and planned for all of the material life cycle processes (production, use, waste management) with flows. The obtained helpful results have been presented to the beneficial of the related stakeholders such as manufacturers, designers, suppliers and recyclers