DSpace Repository

İlköğretim ıı. kademe öğrencilerinin matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.author UYSAL KOĞ, Oya
dc.date.accessioned 2015-11-18T15:10:32Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T15:10:32Z NULL
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7357 NULL
dc.description.abstract Bu arastırmanın amacı, ilkögretim ikinci kademe ögrencilerinin matematige yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki iliskiyi incelemektir. Arastırma 2006-2007 egitim ögretim yılında, zmir ilinin Karsıyaka, Buca, Konak, Güzelbahçe ilçelerinde sosyoekonomik düzeyleri açısından farklılık gösteren, 6 resmi ve 3 özel olmak üzere 9 ilkögretim okulunun sekizinci sınıfında ögrenim gören 479 ögrenci üzerinde yapılmıstır. lkögretim ikinci kademe ögrencilerinin matematige yönelik kaygıları, tutumları ve matematikte problem çözme becerileri arasındaki iliskiyi belirlemeye yönelik olan bu betimsel çalısmada kullanılan ölçme araçları yardımıyla, farklı sosyoekonomik düzeydeki ilkögretim ögrencilerinin matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumlarının, belirlenen degiskenlere baglı olarak, nasıl degistigi sorusuna yanıt aranmıstır. Arastırmada ögrencilerin özelliklerine iliskin bilgiler "Kisisel Bilgi Formu" anketinden elde edilmistir. Ögrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarını belirlemek üzere ögrencilere Nazlıçiçek ve Erktin (1993)'in hazırladıgı "Matematik Tutum Ölçegi", matematik dersine yönelik kaygılarını belirlemek üzere Erol (1989) un gelistirmis oldugu "Matematik Kaygı Ölçegi" uygulanmıstır. Ayrıca matematige yönelik problem çözme beceri düzeylerini belirlemek amacıyla ögrencilere, arastırmacı tarafından gelistirilen "Matematikte Problem Çözme Becerisi Ölçegi" uygulanmıstır. Çalısmada gelistirilen Matematikte Problem Çözme Becerisi ölçeginin geçerligi için faktör analizi yapılmıstır. Ölçegin iç tutarlılıgı için Cronbach Alpha katsayısı 0.88 olarak bulunmustur. Arastırma bulgularında "cinsiyet" ve "algılanan ögretmen tutumu" faktörlerinin, ögrencilerin matematige yönelik problem çözme becerisi, kaygı ve tutum degiskenlerine ait puanlarının üçünde de anlamlı farklılık yarattıgı görülmüstür. Buna ek olarak "baba meslegi", "ailenin davranıs özellikleri" faktörlerine göre ögrencilerin matematige yönelik kaygı puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık oldugu ortaya çıkmıstır. Ögrencilerin matematige yönelik tutumları arasında anlamlı farklılık yaratan diger faktörler, "anne- baba ögrenim durumu", "sosyo-ekonomik düzey", matematige yönelik problem çözme becerisinde ise "ailenin davranıs özellikleri" faktörü olarak bulunmustur. Buna ek olarak ögrencilerin matematige yönelik problem çözme becerileri ile tutumları arasında pozitif yönde, güçlü bir iliski oldugu görülmüstür. Bu iki degiskenin matematige yönelik kaygı ile iliskili olmadıgı arastırmanın bulgularından elde edilen sonuçlar arasındadır. Matematige yönelik tutum ve problem çözme becerilerinin iliskili oldugu sonucu göz önüne alınırsa, bireylerin bilissel gelisimini incelerken, duyussal gelisimin de dikkate alınması gerektigini göstermektedir. Arastırmada elde edilen sonuçların bireylerin duyussal ve bilissel özellikleriyle ilgili olan, aynı zamanda matematikte problem çözme becerilerine yönelik yapılan çalısmalara katkı saglayacagı düsünülmektedir. The purpose of this study is to examine the relation between problem solving skills, anxiety and attitudes of secondary education second grade students towards mathematics. The study was conducted on 479 students, who attend eighth class of 9 primary education schools, including 6 state and 3 private schools in Karsıyaka, Buca, Konak, Güzelbahçe districts of zmir province during the education year 2006-2007, and who differ with respect to socioeconomic levels. By the help of measuring means used in this descriptive study, which is aimed at determining the relation between anxiety, attitudes and problem solving skills of primary education second grade students in mathematics, the study sought the answer to question as to how problem solving skills, anxiety and attitudes of primary education students of different socioeconomic levels, as directed towards mathematics course, change in connection with the specified variables. The information about the students was extracted from "Personal Information Form". "Mathematics Attitude Scale" prepared by Nazlıçiçek and Erktin (1993) was applied for determining the attitudes of students towards the mathematics course, and "Scale for Anxiety about Mathematics" developed by Erol (1989) was applied for determining their anxiety about mathematics course. In addition, "Scale for Problem Solving in Mathematics" as prepared by the researcher was applied to the students in order to determine the level of their problems solving skills in mathematics. A factor analysis was performed for the validity of the scale for Problem Solving Skills in Mathematics developed in the study. Cronbach Alpha coefficient for the internal consistency of scale was determined as 0.88. It was observed in the findings of study that "gender" and "perceived approach of teacher" factors created significant differences in three of the points on the variables of problem solving skills, anxiety and attitudes of students towards mathematics. In addition, it was determined that there have been significant differences statistically in worry points of students towards mathematics based on "occupation of father" and "behavioral characteristics of family" factors. Other factors creating significant differences in the attitudes of students towards mathematics were "education status of parents", "socioeconomic level"; and "behavioral characteristics of family" in problem solving skills in mathematics. In addition to this, it was observed that there was a positive, strong relation between problem solving skills and attitudes of students towards mathematics. The results obtained from the findings of study included the fact that these two variables were not associated with the anxiety towards mathematics. In consideration of the result that attitudes towards and problem solving skills in mathematics are associated, it is recognized that affective development should also be taken into account while cognitive development of individuals is examined. It is considered that the results obtained in this study would contribute to the studies, which are related to affective and cognitive characteristics of individuals and which are simultaneously aim at problem solving skills in mathematics. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title İlköğretim ıı. kademe öğrencilerinin matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi en_US
dc.title.alternative Evaluation of relation between problem solving skills, anxiety and attitudes of secondary education grade ii students directed towards mathematics course en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account