DSpace Repository

Oluşturmacı yaklaşıma göre tasarlanmış bir ders paketinin uygulanmasıyla ulaşılan başarının geliştirilen başarı testi ile değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Duru, Esma Defne
dc.date.accessioned 2015-11-18T15:10:16Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T15:10:16Z NULL
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7352 NULL
dc.description.abstract Bu arastırmanın temel amacı, olusturmacılık kuramının _x0002_lkögretim II. kademe matematik dersi ögrencilerinin basarı düzeylerine etkisini gelistirilen basarı testi ile incelemek ve böylece bu kuramın matematik egitiminde kullanılabilirligini ortaya koymaktır. Arastırmada ayrıca, ögrencilerin cinsiyet, sosyoekonomik düzey, anne egitimi, baba egitimi durumlarının basarılarına etkisi incelenmis; ilkögretimde görev yapan yüksek lisans egitimi almıs ve almamıs matematik ögretmenlerinin ve ögretmen adaylarının olusturmacılık kuramı ile ilgili görüsleri alınmıstır. Arastırma grubu, 2005–2006 Egitim-Ögretim Yılı ikinci döneminde _x0002_zmir il merkezinde bulunan bir ilkögretim okuluna devam eden 34 yedinci sınıf ögrencisi ile olusturulmustur. Arastırma deney ve kontrol grubu üzerinde gerçeklestirilmis ve ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıstır. Arastırmanın deneysel çalısması _x0002_lkögretim 6. Sınıf Programı'nda yer alan Kümeler ünitesinde gerçeklestirilmistir. Uygulama süreci yaklasık 2 ay sürmüstür. Bu süreçte, deney grubu ile olusturmacılık kuramında göre ders islenmis, kontrol grubunda ise geleneksel ögretim yöntemlerine göre ders islenmistir. Arastırmada veri toplama aracı olarak; a ) Kesirler Basarı Testi b) Görüsme Formu kullanılmıstır. Arastırmanın nicel verilerinin analizinde "t-testi" ve "Anova", nitel verilerin analizinde ise "frekans" ve "yüzde" kullanılmıstır. Arastırmanın sonucunda, matematik ögretiminde olusturmacılık kuramının ögrencilerin basarılarını arttırdıgı yönde etkiledigi ve arastırmaya katılan ögrencilerin cinsiyet, sosyoekonomik düzey ve anne baba egitimi durumlarının ögrencilerin basarı düzeylerini anlamlı düzeyde etkilemedigi ortaya çıkmıstır. _x0002_lkögretimde görev yapan yüksek lisans egitimi almıs ve almamıs matematik ögretmenlerinin ve ögretmen adaylarının görüslerine göre ise su sonuçlar elde edilmistir; Olusturmacılık kuramı ögrenci basarısını arttırmakta ve ögrenci derse karsı olumlu tutum gelistirmektedir. Matematik dersi olusturmacılık yaklasıma göre uygulanabilir. Olusturmacı kurama göre ders islenirken en çok aktif ögrenme yöntem ve tekniklerinden ve teknolojiden yararlanılmalıdır. Ögretmen derste yönlendirici ve rehber olmalıdır. Olusturmacı sınıf ortamı ögrenci motivasyonunu etkilemektedir. Olusturmacı kurama göre ölçme ve degerlendirmede bir süreç degerlendirmesi söz konusudur ve en çok portfolyolardan yararlanılabilir. Bu kuram ögrencileri ezberden uzaklasır ve bilgilerinin kalıcı olmasını saglamaktadır. Fakat tüm bu olumlu yanların yanında zaman problemi yasanmaktadır ve ögretmenlerin bu kuram hakkında bilgileri çok azdır. The main purpose of this research is to examine with an achievement test the effect of the constructivism theory on the success levels of the II. Grade mathematics students in the Primary education, and thus to display the employability of this theory within the mathematics education. In the research also the genders, socio-economic levels of the students, and the education levels of their mothers and fathers have been examined in relation to their success and the views of those mathematics teachers working in the primary school and having a graduate study, the views of the teachers without a graduate education and the views of the teacher candidates have been obtained regarding the constructivism theory. In the second term of 2005-2006 education years, the research group has been composed of 34 seventh grade students who continue their education in a primary school which is located in the Izmir city center. Within the research, pre-test and post-test control group pattern has been used. The research is conducted on the experiment and control group. The empirical study of the research has been carried out in the Sets unit within the 6th grade Program of the Primary education. The practice process continued approximately for 2 months. Within this process, lessons have been conducted with the experiment group in accordance with the constructivism theory, and as for the control group lessons have been conducted in accordance with the traditional education methods. Within the research the following were used as an instrument of data collection; a) Fraction Achievement Test b) Interview Form T-test" and "Anova" have been used in the analysis of the quantitative data of the research, and "frequency" and "percentage" have been used in the analysis of the qualitative data. As a result of the research, it is seen that the constructivism theory in the mathematics education has become effective in increasing the successes of the students. It is also proved that the genders, socio-economic levels of the students participating in the research, and the education levels of their mothers and fathers have not significantly affected the success levels of the students. The following results have been obtained in accordance with the views of those mathematics teachers working in the primary school and having a graduate study, the views of the teachers without a graduate education and the views of the teacher candidates; The constructivism theory improves the student success and the student develops a positive approach towards the lesson. The Mathematics lesson can be performed in concordance with the constructivism approach. When lessons are conducted in accordance with the constructivism theory, active learning methods and techniques can be mostly utilized. According to the constructivism theory, the teacher must utilize the technology. The teacher must act as a guide. The constructivism class environment affects the student motivation. According to the constructivism theory, there is a process assessment within the measurement and assessment and teacher can most utilize portfolios (product files). This theory prevents the students from memorizing and enables them to acquire permanent knowledge. However, in addition to all these positive aspects, people experience time problems and teachers hold very little information on this theory. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Oluşturmacılık=Constructivism Başarı=Success Portföy=Portfolio Aktif öğrenme=Active learning Değerlendirme=Evaluation en_US
dc.title Oluşturmacı yaklaşıma göre tasarlanmış bir ders paketinin uygulanmasıyla ulaşılan başarının geliştirilen başarı testi ile değerlendirilmesi en_US
dc.title.alternative The evaluation of the success achieved by applying a lesson package designed according to the constructivist approach with the success test developed en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account