DSpace Repository

İlköğretim 6–8. sınıf öğrencilerinin matematik alanındaki tahmin stratejilerini belirleme ve tahmin becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki

Show simple item record

dc.contributor.author Tekinkır, Derya
dc.date.accessioned 2015-11-18T15:09:59Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T15:09:59Z NULL
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7347 NULL
dc.description.abstract İlköğretim 6–8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanındaki Tahmin Stratejilerini Belirleme ve Tahmin Becerisi ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6.-8. sınıf öğrencilerinin matematik alanındaki tahmin stratejilerini belirleme ve tahmin becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, 2006–2007 eğitim-öğretim yılında evrenden tabakalı rasgele seçim işlemine göre belirlenen 18 adet resmi okul ve 2 özel okul olmak üzere 20 ilköğretim okulunda öğrenim gören 1621 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. İlköğretim 6.-8. sınıf öğrencilerinin matematik alanındaki tahmin stratejilerini belirleyebilmek ve tahmin becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik olan bu çalışmada; öğrencilerinin tahmin beceri düzeylerini belirleyebilmek için nicel, öğrencilerin tahmin problemlerinde kullandıkları stratejilerinin neler olduğunu öğrenebilmek için ise nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Öğrencilerin tahmin becerisini etkileyebileceği düşünülen bağımsız değişkenlere yönelik bilgiler "Kişisel Bilgi Formu" ile elde edilmiştir. Öğrencilerin tahmin beceri düzeylerini belirleyebilmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen 32 sorudan oluşan "Tahmin Beceri Testi" uygulanmıştır. Çalışmada geliştirilen Tahmin Beceri Testi'nin geçerliği için madde analizi yapılmıştır. Cronbach Alpha katsayısı 0.74 olarak bulunmuştur. Araştırma bulgularında ilköğretim matematik 6.-8. sınıf öğrencileri tarafından kullanılan 12 tahmin stratejisi tanımlanmıştır. Bunlar; var olan bilgi ve tecrübeye dayalı tahmin, gözünde canlandırma, parçadan bütüne ulaşma, karşılaştırma, deney yoluyla tahminde bulunma, yuvarlama, düzenleme, dağılma, ilk ve son basamakları kullanma, gruplandırma, zihinden işlem ve rasgele tahminde bulunma olarak adlandırılmıştır. Araştırma probleminin diğer bir sonucu ise matematik başarısı yüksek olan öğrencilerin tahmin becerisinin de yüksek olduğudur. Bu sonuçlara ek olarak cinsiyet ve öğrencilerin okudukları sınıf düzeylerinin de tahmin becerisini etkileyen faktörler arasında yer aldığı bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçların, öğrencilerin tahmin becerilerinin gelişimi üzerine yapılacak çalışmalara ve özellikle matematik eğitimi konusunda eğitimcilere katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler: Tahmin, Tahmin becerisi, Tahmin Stratejileri. To Determıne The Estımate Strategıes In Maths Fıeld For The Prımary School Studens of 6th-8th Grades And The Relatıon Between The Estımate Abılıty And Success For Maths The objective of this study was to determine the estimate strategies in maths field for the primary school students of 6th - 8th grades and to examine the relation between estimate ability and success for mathematics. The research included 1621 students from 20 different primary schools chosen randomly in 2006-2007 Education Year, 18 of them were state schools and 2 of them were private schools. In this study, which aimed to determine the estimate strategies in maths field for primary school students of 6th-8th grades and to evaluate the relation between estimate ability and success for maths, some quantitative reseach methods were used to determine the levels of estimate ability of students and also some qualitative research methods were used to learn the strategies preferred by students during estimation problems. The independent variations which were thought to have an effect on the estimate ability of students were obtained by using a "Personal Information Form". "Estimate Ability Test" including 32 questions and developed by the researhcer was applied to determine the levels of estimate ability of students. Subject analysis was carried out for the validity of the "Estimate Ability Test" developed in this study. Cronbach Alpha Coefficient was found as 0.74. 12 estimate strategies, used by primary school maths students of 6th- 8th grades, were defined in the findings of the study. These strategies were estimate depending on the existing knowledge and experience, visualizing, decomposition, comparison, estimation through experiments, rounding, accomodating, distribution, using the front-end orders, grouping, mental calculation and randomly made estimates. The other result of the study is that the students whose success level for maths is high also has a high level of estimate skills. In addition to these results, sex and grades of students are within the factors affecting the estimate ability. Keywords: Estimation, Estimation Ability, Estimation Strategies. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Matematik=Matematics Tahmin=Estimation en_US
dc.title İlköğretim 6–8. sınıf öğrencilerinin matematik alanındaki tahmin stratejilerini belirleme ve tahmin becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki en_US
dc.title.alternative To determine the estimate strategies in maths field for the primary school studens of 6th-8th grades and the relation between the estimate ability and success for maths en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account