DSpace Repository

İlköğretim öğrencilerinin türkçe dersindeki akademik benlik kavramlarının başarılarına etkisinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Koç , Özlem
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:59:29Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:59:29Z NULL
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7158 NULL
dc.description.abstract Bu araştırma İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine ilişkin geliştirdikleri akademik benlik düzeyleri ile başarıları arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır. Akademik benlik kavramı, öğrencinin kendi kendisini okulda ve kendi sınıfındaki öğrencilere göre nasıl algıladığının bir göstergesidir. Akademik benlik kavramı gelecekteki başarıyı belirleme gücüne sahiptir. Bu araştırma tarama modelinde olup çalışmada belirtilen sınırlılıklar ve amaçlar çerçevesinde varolan durumu ortaya koyucu betimsel türde bir araştırmadır. Örnekleme alınan öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen akademik benlik kavramı ölçeği ve yine araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistik programı aracılığıyla çözümlenmiş olup, çözümleme sırasında aritmetik ortalama, standart sapma ve cinsiyet değişkeni için t-testi, anne ve babanın öğrenim durumu, ailenin aylık geliri, not durumu ve başarı değişkenleri için varyans analizi kullanılmıştır. Gruplar arası ilişkinin anlamlılığını belirlemede Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgularda araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunun Türkçe dersiyle ilgili olarak ya orta düzeyde ya da yüksek düzeyde akademik benlik düzeyine sahip olduklarını göstermektedir. Devam ettikleri okullara göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Genel duruma göre okulların SBS başarı düzeyi yükseldikçe, öğrencilerin Türkçe dersi akademik benlik düzeyinin yükseldiği söylenebilir. Cinsiyete göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Söz konusu farklılaşmanın, araştırmamızın örneklemini oluşturan kız öğrencilerin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanların daha yüksek olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Cinsiyetlerine göre, kız öğrencilerin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri erkek öğrencilerin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşlerinin daha olumlu olduğu şeklinde yorumlanabilir. Annelerinin öğrenim durumuna göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Genel duruma göre, annelerinin eğitim düzeyi yükseldikçe akademik benlik kavramı ölçeğine verilen cevapların ortalama puanları da yükselmektedir. Babalarının öğrenim durumuna göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Genel duruma göre, babalarının eğitim düzeyi yükseldikçe akademik benlik kavramı ölçeğine verilen cevapların ortalama puanları da yükselmektedir. Öğrencilerin gelir durumuna göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Ailelerin gelir düzeyi yükseldikçe, öğrencilerin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerinin arttığı söylenebilir. Öğrencilerin bir önceki dönem başarı durumuna göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır. Genel olarak başarı düzeyi yükseldikçe, öğrencilerin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerinin yükseldiği söylenebilir. Cinsiyetlerine göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Söz konusu farklılaşmanın, araştırmamızın örneklemini oluşturan kız öğrencilerin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerinin daha yüksek olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Annelerinin öğrenim durumuna göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Genel duruma göre annelerin öğrenim durumu yükseldikçe ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanların da yükseldiği söylenebilir. Babaların öğrenim durumuna göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Genel duruma göre babanın öğrenim durumu yükseldikçe, İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanların da yükseldiği söylenebilir. Ailenin gelir durumuna göre ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Genel duruma göre ailenin gelir düzeyi yükseldikçe, ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanların da yükseldiği söylenebilir. Bir önceki dönem/yıl başarı durumuna göre, ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu bulgulara göre, bir önceki yıl başarı durumu iyi ve pekiyi olan öğrencilerin Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanların da yükseldiği görülmüştür. İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik benlik düzeylerine ilişkin görüşleri ile Türkçe dersi başarı testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Puanı yüksek olan öğrencilerin daha yüksek akademik benlik puanına sahip oldukları görülmektedir. Buradan, başarı puanı yüksek öğrencilerin gelecek dönemlerde de bu dersten yüksek düzeyde not alabileceklerini düşündükleri söylenebilir.This research was done for the purpose of finding out the elementary school students' development of the relationship between academic self concept and achievements, concerning Turkish lesson. Academic self concept is andicator of students' himself at school and how he is perceived according to the students in his class. Academic self concept has the power to determine the future success. This research is being survey method, in this study, introducing existing condition, restrictions specified and purposes framework, a kind of descriptive research. Sampling students have been tested, developed by the reseacher "Academic Self Concept Scale" and "Achievement Test". The obtained data have been resolved through SPSS 15.0 statical program, during the analysis; T-Test for arithmetic average, Standard deviation and gender variable. Analysis of variance has been used for mother's and father's educational background, family's monthly income, Marks in the exam and success variable. Sheffe Test has been used to identify interfactional relation's significance. Result of research findings, show that most of the students who joined the research have either medium level or high level, academic self concept concerning Turkish lesson. It has been found, according to the students who attend the school's different standarts; there have been significant difference the students' view of academic self concept scale, concerning Turkish lesson. According to the general situation, it can be said that schools' SBS (for attending a diffucult exam to go a good school in Turkey) success level gets higher, also student's academic self concept scale, concerning Turkish lesson. According to the gender, there had been found significant differences, the students' view academic self concept scale, concerning Turkish lesson. It is thought that the cause of such differentiation; the female students who joined this research, getting higher scores than the male students in Turkish achievement test. According to the gender, it can be interpreted that the female students' opinions on academic self concelpt scale are more positive than the male students' view. According to the mothers' educational background, there have been significant differences; the elementary students' view of academic self concept scale, concerning Turkish lesson. According to the general situation, when the mothers' educational level get higher, the students' respond to academic self concept scale, average scores are getting higher. According to the fathers' educational background, there have been significant differences; the elementary students' view of academic self concept scale, concerning Turkish lesson. According to the general situation, when the fathers' educational level get higher, the students' respond to academic self concept scale, average scores are getting higher. According to the students' state revenue, there have been significant differences academic self concept scale, concerning Turkish lesson. The state revenue of the families are getting higher, students' academic self concept scale level gets higher. According to the students' previous year success, there have been significant differences academic self concept scale, concerning Turkish lesson. According to the general situation, it can be said that when the success level increases, the students' academic self concept level increase. According to the gender, the elementary students who have Turkish achievement test scores are significantly different. According to the general situation, According to the mothers' educatioanal level; there have been significant differences in Turkish achievement test; their scores get higher. According to the fathers' educatioanal level; there have been significant differences in Turkish achievement test; their scores get higher. According to the general situation, when the father's education level gets higher, the students in elementary school; it can be said that their Turkish lesson achievement tests score get higher. According to the state revenue of the family, there have been a significant differences in their Turkish achievement test. According to the general situation, when the state revenue gets higher in the family, elementary students' Turkish lesson achievement test score gets higher. According to the students' previous year/term success, there have been significant differences Turkish achievement test score. According to these findings, the elementary students who have very high and high score in Turkish achievement test scores are getting higher. Elementary school students' of academic self concept scale and Turkish achievement test score, there is no significant difference. It's been seen the students who have high Marks also have high academic self concept points. Finally, it can be said that the students who have high points; next terms they will get high Marks in this lesson. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Akademik benlik, Benlik kavramı, Akademik başarı, Türkçe dersi,Academik Self Concept, Self Concept, Turkish Lesson en_US
dc.title İlköğretim öğrencilerinin türkçe dersindeki akademik benlik kavramlarının başarılarına etkisinin incelenmesi en_US
dc.title.alternative Investigate of the effects of students' turkish lesson's academic self-concept on students' achievements en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account