DSpace Repository

Öğrenme stillerine göre lise öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi

Show simple item record

dc.contributor.author BAYDAR, Sevda
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:58:42Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:58:42Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7144 NULL
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin öğrenme stillerini belirlemek ve öğrenme stillerine göre eleştirel düşünme eğilimini incelemektir. İstatistiksel yöntemler kullanarak eleştirel düşünme eğiliminin öğrencilerin okul türü ve cinsiyetine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Bu araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, İzmir Bornova ilçesindeki orta öğretim kurumlarına devam eden 700 onuncu sınıf lise öğrencisinden oluşmaktadır. Bu öğrenciler tabakalı örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Buna göre, her bir lise türü ayrı bir tabaka olarak ele alınmıştır. Öğrencilerin öğrenme stillerini belirlemek için 2002 yılında Nurettin ŞİMŞEK tarafından geliştirilen "BİG-16 Öğrenme Biçemleri Envanteri" kullanılmıştır. Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimini belirlemek için ise 2003 yılında Doğan KÖKDEMİR tarafından Türkçeye çevrilen California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CCTDI) kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 15.0 istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde; frekans ve yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans çözümlemesi (ANOVA) uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: 1. Öğrencilerin genel olarak görsel öğrenme stilini tercih ettikleri belirlenmiştir. 2. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin genel olarak orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. 3. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimi ile onların öğrenme stilleri arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. 4. Bedensel öğrenme stiline sahip öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin onların cinsiyetine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. İşitsel, görsel ve çoklu öğrenme stiline sahip öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin onların cinsiyetine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. 5. Bedensel öğrenme stiline sahip öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin onların okul türüne göre anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. İşitsel, görsel ve çoklu öğrenme stiline sahip öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin onların okul türüne göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. The purpose of this research is to determine the learning styles of high school students and to investigate their critical thinking dispositions according to their learning styles. It is investigated whether critical thinking dispositions are differing significantly according to students' type of schools and genders or not, by using statical ways. In this study the descriptive method was used. The sample of this research consists of 700 10th grade high school students who were attending the high schools in Bornova in İzmir. The students who were selected by using stratfied sampling method.Thus, each type of high schools is supposed different stratfied. In order to determine the Learning Styles of the students "BIG 16 Learning Styles Inventory", which is developed by Nurettin ŞİMŞEK in 2002 was applied. In order to determine Critical Thinking Dispositions of the students "(CCTDI) California Critical Thinking Disposition Inventory" which was translated by Doğan KÖKDEMİR in 2003 was applied. The data was analyzed with means of SPSS 15.0 Windows package software. In data analysis, frequency and percentage, arithmetic means, standard deviation, chi-square, independent sample t-test, oneway analysis of variance (ANOVA) and crosstabs were applied. The findings of this research can be summarized as follows: 1. It is found that students generally prefer visual learning style. 2. It is found that critical thinking dispositions of students are generally mid-level. 3. It is found that there is not a meaningful relationship between students' critical thinking dispositions and their learning styles. 4. It is found that there is a difference between kinesthetic learners' critical thinking dispositions according to their genders. It is found that the critical thinking dispositions of aural, visual and multi-modal learners' don't differ according to their gender. 5. It is found that there is a difference between kinesthetic learners' critical thinking dispositions according to their type of schools. It is found that the critical thinking dispositions of aural, visual and multi-modal learners' don't differ according to their type of schools. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject öğrenme, öğrenme stilleri, düşünme, eleştirel düşünme eğilimi,learning, learning styles, thinking, critical thinking dispositions en_US
dc.title Öğrenme stillerine göre lise öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi en_US
dc.title.alternative Critical thinking dispositions of high school students according to their learning styles en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account