DSpace Repository

İlköğretim düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author EREN, Sevgi
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:57:58Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:57:58Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7131 NULL
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ilköğretim düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin sosyal beceri düzeylerini belirlemek ve bu öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin; yaşa, cinsiyete, devam ettikleri okulun türüne, cihaz kullanma durumuna, kullandıkları cihazın türüne ve iletişim yöntemlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Bu çalışma, ilköğretim düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin, sosyal beceri düzeylerini bazı değişkenlere göre incelemek amacıyla yapılmış ilişkisel tarama çalışmasıdır. Araştırmanın evreni İzmir ilinde yaşayan işitme engelli ilköğretim öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma grubu, 2010-2011 eğitim ve öğretim yılında, İzmir ilinde ilköğretim birinci kademede eğitim gören, işitme engelli 114 gönüllü öğrenciden oluşmuştur. Araştırma için gerekli verilerin toplanmasında, Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve öğrencilere ilişkin bilgileri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda, ilköğretim düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin cinsiyete, devam ettiği okul türü, kullandıkları iletişim yöntemlerine göre farklılaştığı görülmüştür. Kız öğrencilerin sosyal beceri düzeyinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Devam ettikleri okul türü değişkenine göre; kaynaştırma ortamlarında bulunan öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin özel eğitim okuluna devam eden öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Kullandıkları iletişim yöntemleri değişkenine göre, sözel yöntemi kullanan öğrencilerin sosyal beceri düzeyinin işaret dili ve her iki yöntemi kullananlara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Kullandıkları cihaz türü değişkenine göre, sosyal beceri düzeyinde farklılık görülmemiştir. Ancak, bazı alt ölçeklerde koklear implant kullanan öğrencilerin, diğer cihaz türleri kullananlara göre daha yüksek puanlar aldığı görülmüştür. Öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin yaş ve cihaz kullanma durumları değişkenlerine göre farklılaşmadığı bulunmuştur The purpose of this study is to maintain the social skill levels of hearing impaired students at elementary school level and to analyze if their social skill levels differ, based on; age, gender, school type, device they use and their communication methods. This study is a relational screening study that aims to analyze the social skill levels of hearing impaired students at elementary school level based on various variables. The population of the study consists of the hearing impaired elementary school students living in İzmir. 114 hearing impaired students who study at first level in İzmir in 2010-2011 school year, volunteered for the study. Social Skills Assessment Scale were used to collect the required data and a Personal Information Form, developed by the researcher, were used to collect the required personal data from the students involved in the study. According to the performed assessments, it was seen that social skill levels of the hearing impaired students at elementary school level differed based on the school type, gender and communication methods. Social skill level of the female students were seen to be higher than the male students. For the school type variable; inclusive school students were found to have higher social skill levels than the students at private schools for hearing impaired students. For the communication methods variable; students that use verbal communication were found to have a higher social skill level than the students using the sign language or both. For the device-in-use variable ; no differences were found. However, in some sub-scales, students that use cochlear implant scored higher than the students using other devices. For the age and device usage status variables; social skill levels of the students showed no  en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Sosyal beceri, işitme engeli, kaynaştırma,Social skills, hearing impaired, inclusive en_US
dc.title İlköğretim düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi en_US
dc.title.alternative The research of the social skills of hearing impaired students who attend the primary school en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account