Abstract:
Bu çalışma, 1990-2009 yılları arasında uygulamada olan Türkçe öğretim programları ve 6, 7, 8. sınıf Türkçe ders kitapları ile bu yıllar arasında yapılan Liselere Giriş Sınavları'ndaki ses bilgisi ve biçim bilgisi sorularının uygunluğunu saptamak amacıyla yapılmıştır. Tez, beş ayrı bölümden oluşmaktadır: I. bölümde (Giriş), Liselere Giriş Sınav sistemi hakkında bilgiler ayrıca ana dili eğitiminin önemi, nitelikleri, amaçları ve sorunları ile araştırmanın amacı, önemi ve sınırlılıkları üzerinde durulmuştur. II. bölümde, tez konusu ile ilgili yayınlar araştırılmıştır. III. bölümde, araştırmanın yöntemi üzerinde durulmuştur. IV. bölümde, Liselere Giriş Sınavları'ndaki (1990-2009) ses bilgisi ve biçim bilgisi sorularının konu alanlarına göre ilköğretim ikinci kademe 1981 ve 2005 tarihli Türkçe Öğretim Programları, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitapları ile karşılaştırılması yapılmıştır. V. bölümde (Sonuç), genel bir değerlendirme yapılmıştır ve eksikliklerin çözümü için önerilerde bulunulmuştur. Çalışmamız sonunda ulaştığımız verilere göre Türkçe öğretim programları ile sorular arasında kapsam geçerliliği bakımından uyumsuzluklar görülmüştür. Ayrıca Türkçe ders kitaplarındaki konuların büyük bölümünün sınav sorularına uygun hazırlandığı ancak kimi konularda yetersizlikler olduğu gözlemlenmiştir. This study has been made with the aim of determining the appropriateness of Turkish instruction schedules which are in practice between 1990 and 2009 and Turkish textbooks for 6th, 7th, 8th class with phonetics and morphology questions in highschool entrance exams made between these years. The thesis consists of five chapters: In the first chapter (Introduction), in addition to the importance of education of mother tongue, its attributes and matters, research's aim, importance and limitations, it has been dwelt on general knowledge about the system of Entrance Exams to High Schools. In the second chapter, it has been searched about publications of thesis subject. In the third chapter, it has been intensified the method of the research. In the fourth chapter, comparison of the Entrance Exams to High Schools (1990-2009) phonetics and morphology questions according to their topic areas with the 1981 and 2005 Turkish Course Programs, Turkish textbooks for 6th, 7th, 8th class has been made. In the fifth chapter (Result), it has been done a general evaulation of this work and there have been advises for solution of problems. According to the data reached as a result of our study, it has been seen that there are inconsistencies in terms of content validity between Turkish instruction schedules and questions. Moreover, it has been observed that the large part of the subjects in Turkish textbooks is prepared in accordance with exam questions yet there are inadequacies in some subjects.