DSpace Repository

Üstün zekalı 6-8. sınıf öğrencilerinin iki farklı akademik ortamdaki sosyometrik statülerine göre empatik eğilimleri, yaşam doyumları ve aile yaşantıları

Show simple item record

dc.contributor.author AKKAN, Hatice
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:56:32Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:56:32Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7105 NULL
dc.description.abstract Bu araştırmada üstün zekalı 6–8. sınıf öğrencilerinin iki farklı akademik ortamdaki sosyometrik statülerine göre empatik eğilimleri, yaşam doyumları ve aile yaşantılarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırma betimsel yöntemli ilişkisel tarama modelli bir yordama çalışması niteliğindedir. Araştırmanın örneklemini Uşak il merkezinde 2010–2011 eğitim öğretim yılında, üstün zekalı olan, normal okullarının yanında, Uşak Bilim ve Sanat Merkezine devam eden, 6-8. sınıflarda öğrenim gören 21 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada ihtiyaç duyulan verilerin elde edilmesinde Sosyometri Testi, KA-Si Çocuk ve Ergenler İçin Empatik Eğilim Belirleme Ölçeği, Aile Ortamı Ölçeği, Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin iki farklı akademik ortamdaki sosyometrik statülerinin tutarlığının incelenmesinde Kappa Analizi ve Mc Nemar Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin empatik eğilimleri, yaşam doyumları ve aile yaşantılarının sosyometrik statülerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise Mann Whitney U testi ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular şu şekildedir: a)üstün zekalı çocukların sosyometrik statüleri iki farklı akademik ortamda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemektedir, b) üstün zekalı 6-8. sınıf öğrencilerinin; empatik eğilimleri iki farklı akademik ortamdaki sosyometrik statülerine göre farklılaşmamaktadır, ancak kabul gören statüde yer alan üstün zekalı öğrencilerin bilişsel empati düzeyleri daha yüksek bulunmuştur, c) üstün zekalı 6-8. sınıf öğrencilerinin yaşam doyumları iki farklı akademik ortamdaki sosyometrik statülerine göre farklılaşmamaktadır; d) üstün zekalı 6-8. sınıf öğrencilerinin aile yaşantıları iki farklı akademik ortamdaki sosyometrik statülerine göre farklılaşmamaktadır. Sonuç olarak üstün zekalı öğrencilerin iki farklı ortamdaki sosyometrik statüleri tutarlılık göstermekle birlikte bu öğrencilerin sosyometrik statüleri ile ilişkli olabilecek diğer kişisel ve sosyal faktörlerin araştırılmasının üstün zekalı öğrencilere sunulacak psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri açısından önemli olduğuna inanılmaktadır. In this study, it was aimed to investigate the emphatic tendencies, life satisfaction and family experiences of the gifted students who were at the 6th, 7th and 8th classes according to the sociometric status in two different academic environments. In this study relational scanning model with descriptive method was used. The samples of this research consist of 21 gifted students who were studying at the 6th,7th,8th classes in the primary schools in Uşak in the 2010-2011 educational year. These students were, at the same time, attending to Uşak science and art center. In this study, to get the datas , Sociometric test, KA-Sİ emphatic tendency scale for children and adolescents, family environment scale, brief multidimensional students' life satisfaction scale and personal information form prepared by researcher were used. Kappa Analysis and Mc Nemar Test were used to examine students' sociometric status consistency in two different academic enviromets. Mann Whitny U test was also prefered to measure whether students' s emphatic tendency, their life satisfacitons and family experiences were changed according to sociometric status or not. As a result of analysis the findings are in two following way; a) The sociometric status of gifted students in two different academic environments don't show statistically a meaningful difference. b) Emphatic tendencies of gifted students don't change according to the sociometric status in two different academic environments, but the accepted gifted students' cognitive emphaty levels are higher c) the life satisfactions of gifted students who are at the 6th,7th,8th grades don't change according to the sociometric status in two different academic environments. d) family environments of gifted students who are at the 6th,7th,8th grades don't change according to the sociometric status in two different academic environments. Consequently, the sociometric status of gifted students in two different environments are coherent. The investigation the other personal and social factors related to the sociometric status of these students are very important for the psychological counseling and guidance service given to the gifted students. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Üstün zekalı öğrenciler, sosyometrik statüler, yaşam doyumu, empatik eğilim, aile ortamı, bilim ve sanat merkezi,Gifted Students, sociometric status, life satisfaction, emphatic tendency, family environment, science and art center en_US
dc.title Üstün zekalı 6-8. sınıf öğrencilerinin iki farklı akademik ortamdaki sosyometrik statülerine göre empatik eğilimleri, yaşam doyumları ve aile yaşantıları en_US
dc.title.alternative The 6th -8th gifted students's emphatic tendency, life satisfaction and family life according to their sociometric status in two different academic enviroment en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account