DSpace Repository

İlköğretim öğrencilerinde duygusal zeka ve sosyal beceri düzeyleri

Show simple item record

dc.contributor.author YURDAKAVUŞTU, Yasemin
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:56:25Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:56:25Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7103 NULL
dc.description.abstract Bu araştırmada, ilköğretim birinci kademe 5. Sınıf öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklere göre duygusal zeka ve sosyal beceri düzeyleri, duygusal zeka ve sosyal beceri arasındaki ilişki İzmir ili Buca ilçesi örneklemi içinde incelenmektedir. İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin duygusal zeka ve sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle araştırma betimsel yönteme dayalıdır. Evreni 2011-2012 eğitim-öğretim yılında İzmir ili Buca İlçesi'nde bulunan devlet ilköğretim okullarının 5. Sınıfına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini rastgele seçilen üç okuldaki 5. sınıf öğrencilerinden 234 kız, 216 erkek olmak üzere toplam 450 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen a) Kişisel Bilgi Formu b) Küçükkaragöz ve Kocabaş (2012) tarafından geliştirilen "Çocuklar için Duygusal Zeka Ölçeği" c) Yurdakavuştu ve Küçükkaragöz (2012) tarafından geliştirilen "Çocuklar için Sosyal Beceri Ölçeği" kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde Çocuklar için Sosyal Beceri Ölçeği yapı geçerliliği için faktör analizi, güvenirliği için cronbach alpha yöntemi uygulanmış, madde ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Altı alt ölçekten oluşan sosyal beceri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için yapılan faktör analizinde ölçeğin maddelerinin aynı alt ölçek altında toplandığı görülmüştür. "Çocuklar için Duygusal Zeka Ölçeği" ve "Çocuklar için Sosyal Beceri Ölçeği" nin madde ve güvenirlik analizlerinde Cronbach's -Alfa değerleri ve toplam puan korelasyonlarının yüksek olduğu görülmüştür. Betimsel değişkenlerin çözümlenmesi için korelasyon, varyans çözümlemesi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda duygusal zeka ve sosyal beceri düzeylerinin kız öğrencilerde erkek öğrencilere oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Duygusal zeka düzeyleri öğrencilerin cinsiyetine, etkinliklere katılıp katılamamasına, ailenin sosyo-ekonomik düzeyine, günlük televizyon izleme saatine, annenin eğitim düzeyine, babanın eğitim düzeyine, büyüdüğü yerleşim yerine göre aldıkları puanlar arasında anlamlı fark göstermektedir. Sosyal beceri düzeyleri öğrencilerin cinsiyetine, etkinliklere katılıp katılamamasına, ailenin sosyo-ekonomik düzeyine, günlük televizyon izleme saatine ve büyüdüğü yerleşim yerine göre aldıkları puanlar arasında anlamlı fark bulunmuştur. Duygusal zeka ile sosyal beceri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. In this research, according to the students' socio-demographic features emotional intelligence and social skill levels, the relationship between emotional intelligence and social skill levels of students who goes on to 5th grades in Izmir center's Buca district investigated.5th. grade primary school students' emotional intelligence and social skill levels aimed to determine. Therefore, the research is based on the descripitve method. The survey was conducted with to the students attending to public schools' 5th grades during 2011-2012 education period in provincial of Izmir district of Buca. The sample of survey was consisted of 450 students (234 girls, 216 boys). Participants randomly selected in three primary schools 5th. grade. Data collection tools developed by researchers a) Personal Information Form, b) "Emotional Intelligence Scale for Children" developed by Küçükkaragöz and Kocabaş (2012), c) " Social Skill Scale for Children" developed by Yurdakavuştu and Küçükkaragöz (2012). On the data collected, the factor analyses for the "Social Skill for the Children Scale" factor analysis for structure validity, the test cronbach-alpha method for the reliability of the scale, reliability and item analyses applied. At the factor analysis applied for the testing the validity and reliability of the factor analyses occuring six sub-scales. That ascertained, the components of the scale did come together under the same sub-scales. Made under the research, we saw that "Emotional Intelligence Scale for Children" and "Social Skill Scale for Children" Cronbach's - Alpha values and the correlations of the sub-scales at item and reliability analyses were high. Correlation variance were used for the analysis of independent variables. It was found that the emotional intelligence and social skill levels is higher in girls than the boys. Emotional Intelligence levels according to their scores have meaningful difference between; gender, join or not the activity, parent's socio-economic level, hours of daily television watching, mother's educational level, father's educational level, the place where he/she grow up. Social skill levels to their scores has meaningful difference between; gender, join or not the activity, parent's socio-economic level, hours of daily television watching, the place where he/she grow up. Mid-level, positive and meaningful relation were found between emotional intelligence and social skill. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Zeka, Duygu, Duygusal Zeka, Sosyal Beceri, İlköğretim Öğrencileri,Intelligence, Emotion, Emotional Intelligence, Social Skill, PrimarySchool Students en_US
dc.title İlköğretim öğrencilerinde duygusal zeka ve sosyal beceri düzeyleri en_US
dc.title.alternative Primary school students' emotional intelligence and social skill levels en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account