Abstract:
 Bu araştırmanın temel amacı, 1999 yılında  yürürlüğe girmiş olan Eğitim Bölgeleri ve Eğitim Kurulları yönergesine dayanarak  yapılan uygulamalarının incelenmesidir. Buna göre, Eğitim Bölgeleri ve Eğitim  Kurulları uygulamaları konusunda okul yöneticilerinin görüşleri  alınmıştır. Araştırmanın evreni, İzmir ilinde kent merkezinde bulunan  ilçelerin eğitim bölgelerindeki okul müdürleridir. Buna göre araştırma 12 ilçede  yani 19 eğitim bölgesinde yapılmıştır. Örneklem, 19 alt evrenden oluşmuştur.  Ayrıca, her eğitim bölgesinde oransız eleman örnekleme yöntemlerine göre birer  okul seçilmiştir. Böylece örneklem, 19 koordinatör okul müdürü ve 19 ilköğretim  veya ortaöğretim kurumu müdürleri olarak toplam 38 yönetici olarak oluşmuştur.  Görüşme 37 yönetici ile yapılabilmiştir. Araştırmada, nitel yöntem  kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacının hazırladığı yarı  yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için  araştırmacı verileri belli temalara ayırmış, işlemeyi kolaylaştırmak için  kodlamalar yapmıştır. Araştırmanın sonuç kısmı şu şekilde  özetlenmiştir: Genel olarak yöneticiler bulundukları ilçe Eğitim Bölgelerine  ayrılırken, oluşturulan komisyonda yer almak istemektedirler. Aynı zamanda  eğitim bölgeleri okul tür ve sayılarından ziyade coğrafi koşullar göze alınarak  belirlenmiştir. Okul yöneticileri Eğitim personelinin ortak kullanımını  olumlu bulmuştur. Bölgedeki eksik olan eğitim personelinin bu şekilde  tamamlandığını ve belli okullarda personelde yığılma olmadığını  belirtmişlerdir. Eğitim Bölgeleri ve Eğitim Kurullarında alınan kararların  sadece kağıt üzerinde kaldığı ve uygulanabilirliğinin düşük olduğu sonucu ortaya  çıkmıştır. Toplantılarda alınan kararlar, üst yönetimlerce yeterli şekilde  değerlendirilmemektedir. Okul çevresinin Danışma Kurullarına olan katılımları  yetersiz bulunmuş, yerel yönetimlerin sağladığı katkılar ise ilçelere göre  değiştiği belirlenmiştir. Bazı ilçelerde özellikle yerel yönetimler okullara çok  katkıda bulunmuştur. Yerel yönetimler dışında okulun çevresini oluşturan diğer  örgütlerin katılımları neredeyse hiç yoktur. Eğitim Bölgeleri ve Eğitim  Kurulları yönergesi okulların kaynakları ortak verimli ve etkili şekilde  kullanımını sağlayamamaktadır. İlköğretim okullarının kaynakları kendileri  sağlamaktadırlar, ortaöğretim kurumlarına ise bakanlığın sağladığı kaynaklar  bulunmaktadır. Dolayısı ile ilköğretim okullarının aynı bölge içerisinde  kaynakları ortak kullanımı söz konusu değildir. Ortaöğretim kurumları ise ancak  kendi giderlerini karşılayabilmektedir. Okullar, sahip oldukları imkanlardan  kira geliri elde ettikleri için, fiziki alanlarını diğer okulların kullanımına  sunamamaktadırlar. Okulların sosyal-fiziki alanlarını ortak kullanmadıkları, bu  konuda çok sıkıntıların yaşandığı sonucu çıkmıştır. Aynı eğitim bölgesinde  farklı fiziki yapıdaki okulların bulunmaktadır. Öğrencilerin adrese dayalı  sistemle okullara kayıt olmaları okullardaki öğrenci yığılmalarını azaltırken,  eğitimde fırsat eşitliğine aykırı durum olduğu sonucu ortaya  çıkmıştır.   Main purpose of this  research is to analyze the implementations of "Instructions on Educational  Districts and Educational Boards" which became valid in 1999. To do this, school  administrators' opinions on the implementations of "Instructions on Educational  Districts and Educational Boards"are taken and evaluated. Universe of this  study is composed of school administrators who work in educational regions of  the central districts of province İzmir. Study is conducted in 19 educational  regions of 12 districts . Sample space consists of 19 sub-universes. A school  from each region is chosen for non-proportional element sampling methods. Thus,  samples are composed of a total of 38 administrators including 19 coordinator  school administrators and 19 primary/secondary school administrators. Interviews  could be made with 37 of the administrators. Qualitative method is used in  this research. Semi-structured interview forms which are prepared by the  researcher are used as data acquisition tools. Researcher herself prepared a  scale and asked the administrators questions in that scale. Some of the  results of the research are outlined below: In general, administrators, when  the districts they work in are divided into educational regions, would like to  participate in the commission formed. Educational regions are determined  according to geographical circumstances, rather than the number and types of  schools. School administrators favored the opinion that the educational staff  should be used in common. They stated that regional lacks of educational staff  and unwanted staff accumulations in certain schools could be prevented this  way. The study found that decisions taken in educational regions and  educational boards had low applicability and could not be implemented literally.  Decisions taken in the meetings are not taken into consideration sufficiently by  the higher administrations. Participation of school society in the  consultation boards was found out to be insufficient and it was determined that  contributions made by the local authorities vary by districts. In some  districts, especially the local authorities made great contributions to schools.  Participation of other organizations which make up the school society, other  than the local administrations, was negligible. "Instructions on Educational  Districts and Educational Boards" fails to regulate schools for efficient and  common use of resources. Primary schools find their own resouces while the  secondary schools are supplied by the government. For this reason,it can't be  argued that primary schools in the same region share their resources. Secondary  schools are sufficient only in supplying their own demands. Because the  schools get rent income from their physical area, they are unable to share it  with other schools. It is found out that schools did not use their  social/physical areas in common and this issue had been a problem. Schools of  different physical structures and sufficiencies exist in the same educational  region. It is concluded that although recruiting students according to address  based system reduces accumulations in certain schools, it generates a situation  against the principal of equal opportunities in education