DSpace Repository

İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin oyun tercihlerine ve spora katılımlarına göre kaygı düzeylerinin ve başarı algılarının incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author KARABULUT, Gazi
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:56:16Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:56:16Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7100 NULL
dc.description.abstract Çocukluk döneminde kaygı belirtilerinin çocukların oyun tercihlerinde ve spora katılımlarında oldukça sık rastlandığı görüşünden yola çıkılarak yapılan bu araştırmanın temel amacı; ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin oyun tercihlerine ve spora katılımlarına göre kaygı düzeyleri ve başarı algıları arasındaki ilişkinin nasıl ve ne yönde olduğunu bilimsel olarak ortaya koymaktır. Araştırma betimsel (survey) olarak yapılandırılmış ve var olan durumu saptamak amacıyla uygulanmıştır. Bu araştırmanın evrenini 2009 – 2010 öğretim yılında İzmir İli metropol sınırları içindeki ilköğretim okullarının 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, İzmir ili sınırların içerisinden rastgele seçilen beş metropol ilçedeki (Konak, Buca, Bornova, Gaziemir ve Karşıyaka) beden eğitimi dersi alan ilköğretim 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmada, veri toplama aracı olarak, Spielberger'in Necla Öner ve Ayhan LeCompte (1982) tarafından Türkçeye uyarlanan "Sürekli Kaygı Envanteri" ile Roberts, Treasure ve Ballague'nin "The Perception of Success Questionaire (1998) Feride Zişan Kazak (2006) tarafından Türkçeye uyarlamasını yaptığı "Başarı Algısı Envanteri-Çocuk Versiyonu" kullanılmıştır. Araştırmanın genel amacı doğrultusunda oluşturulan, alt sorulara ilişkin verilerin analizi, SPSS-WIN programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gruplar arasındaki karşılaştırmalarda, 'ANOVA' tekyönlü Varyans Analizi yöntemleri, t- testi, ve 'Scheffe anlamlılık testi' yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler, bilimsel çerçeve içinde yorumlanmış, istatistik çözümlemelerden elde edilen bulgular, araştırmanın amacı ve alt soruların yanıtlanmasında kullanılmıştır. Bulgular ışığında varılan sonuçlar, araştırmanın amacına uygun olarak ilgili literatür ışığında yorumlanmış, ilgililere ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur. Araştırma sürecinde elde edilen bulgular şunlardır: • Öğrencilerin cinsiyetlerine göre Sürekli Kaygı ölçeğinden aldıkları puanları yapılan t testi ile karşılaştırılmış ve aritmetik ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır Öğrencilerin cinsiyetlerine göre ego ve görev yönelimli olması arasında ise istatistiki anlamda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin beden eğitimi dersi dışında spora katılım durumuna göre sürekli kaygı ölçeğinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Spora katılmamış öğrencilerin sürekli kaygı testi puan ortalamasının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin spora katılım sürelerine göre sürekli kaygı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin beden eğitimi dersi dışında spora katılma durumuna göre ego ve görev yönelimli olma alt ölçeği puanları karşılaştırıldığında, öğrencilerin spora katılım durumu ile ego ve görev yönelimi alt ölçekleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Spora katılan öğrencilerin ego yönelimi alt ölçek puan ortalamasının, spora katılmamış öğrencilerin ego yönelimi alt ölçek puan ortalamasına göre daha yüksek olduğu görülmüştür. • Sürekli kaygı ile ego yönelimi alt ölçeği arasında istatistiksel yönden anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Görev yönelimi ve sürekli kaygı arasında negatif yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır. • Öğrencilerin oyun tercihlerine göre sürekli kaygı testi puanları arasında istatistiki olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. • Öğrencilerin ekonomik düzeylerine göre sürekli kaygı ölçeğinden aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ancak ekonomik düzeyi düşük olan öğrencilerin ego yönelimi alt ölçek puan ortalaması, ekonomik düzeyi yüksek öğrencilerin ego yönelimi alt ölçek puan ortalamasına göre, daha düşük olduğu saptanmıştır. • Varyans analizi sonucuna göre öğrencilerin öğrenme tercihleri ile sürekli kaygı testi puanları arasında istatistiki olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ancak öğrencilerin öğrenme tercihi ile görev yönelimi alt ölçeği arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. • Öğrencilerin oyun türlerine göre ego ve görev yönelimli olma alt ölçeği puanları karşılaştırıldığında öğrencilerin oyun türleri ile görev yönelimi alt ölçeği arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Yapılan analiz sonucunda ise bu farklılığın; ego yönelimi alt ölçeği puanlarında yarışmacı amaç-yarışmacı sonuç ile işbirlikli amaç-işbirlikli sonuç puanları arasında olduğu saptanmıştır. The basic objective of this study, which is based on the view that anxiety indications in the childhood period are frequently encountered in the game preference and sports participation of children, is to scientifically propound the manner and tendency of the relationship between anxiety levels and achievement perceptions of children in the 5th grade of primary school according to game preferences and sports participation. The study has been structured as a descriptive type according to the survey model. The "test method" has been applied in order to determine the existing case The population of the study is constituted of students in the 5th grade during the 2009 – 2010 academic year studying at primary schools within the boundaries of the Izmir metropolitan area. The samples of the study consist of students in the 5th grade receiving physical education lessons in five randomly selected metropolitan districts within the boundaries of the province of Izmir (Konak, Buca, Bornova, Gaziemir and Karşıyaka). This study has used Spielberger's "Constant Anxiety Inventory" adapted to Turkish by Necla Öner ve Ayhan LeCompte (1982) and the "The Children's Version of The Perception of Success Questionnaire" adapted to Turkish y Feride Zişan Kazak (2006) as a data colleciton instrument. In the analysis of the data, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSSWIN) has been used. In the comparison concerning the differences between the groups the Variance Analysis (ANOVA), Scheffe test t test techniques have been benefitted from. The following are the findings obtained in the research procedure • It has been determined that the anxiety levels of female students are lower than male students. No statistically significant difference has been determined between task and ego tendency of students according to gender. • According to the state of the participation in sports activities except the physical education classes, significant differences have been determined among the scores received from the constant anxiety scale. It has been discovered that the average scores of constant anxiety test of the students, who do not participate in the sports activities are higher. A significant statistical difference has been found among the constant anxiety levels according to the students' participation periods in the sports activities. According to the state of the participation in sports activities except the physical education classes, when the ego and the task subscale scores are compared, it has been seen that there is a significant difference between the state of the participation in sports activities and ego and task subscales. It has been observed that the average score of ego subscale of the students, who participate in sports activities, is higher than that of the students who do not participate in the sports activities. • A significant relation has not been found between the constant anxiety and ego subscale. A negative relation has been determined between the task and the constant anxiety. • According to the students' game preferences, a significant difference has not been found statistically among the scores of the constant anxiety test. • According to the students' economic levels, a significant statistical difference has not been found as result of the operations performed depending on the scores received from the constant anxiety scale. However, it has been determined that the ego subscale score average of the students with the low economic levels is lower than that of the students with high economic levels. • According to the best way the students learn, the constant anxiety test scores has been compared with the variance analysis performed and a significant statistical difference has not been found among the arithmetic means. However, it has been determined that there is a significant difference between the way the students learn and the task subscale. • According to the students' types of games, when the scores of ego and the task subscale are compared, a significant difference has not been found between the students' types of games and the task subscale. At the consequence of the analysis performed, it has been determined that in the scores of ego subscale this difference is between the competing objective-competing result and the cooperative objective- cooperative result. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Beden Eğitimi, Spor, Oyun Başarı Algısı, Kaygı,Game Preferences, Sports Participation, Anxiety, Achievement Participation en_US
dc.title İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin oyun tercihlerine ve spora katılımlarına göre kaygı düzeylerinin ve başarı algılarının incelenmesi en_US
dc.title.alternative Analysis of anxiety levels and achievement participation of 5th grade primary school students according to game preferences and sports participation en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account