DSpace Repository

Okul öncesi dönemdeki çocukların davranış problemleriyle anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author DURSUN , Aylin
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:55:52Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:55:52Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7093 NULL
dc.description.abstract Araştırmanın amacı; okul öncesi dönemdeki çocukların davranış problemleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve aileye ait değişkenler açısından çocuklardaki davranış problemlerinin ve anne baba tutumlarının incelemesidir. Bu amaca ulaşabilmek için araştırma, ilişkisel tarama modeline uygun olarak hazırlanmıştır._x000B_ Araştırmanın örneklemini Burdur İl merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim gören 5-6 yaşlarında 233 çocuk ve anne babalarından oluşmaktadır._x000B_Araştırmada aileye ait bilgilerin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, okul öncesi dönemdeki çocukların davranış problemlerini taramak için ?Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği (OÖDSTÖ)? ve anne baba tutumlarını ölçmek için ?Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (PARI) ? kullanılmıştır._x000B_ Araştırmada toplanan veriler SPSS 16.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans analizi, t-testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizleri sonucunda farkın anlamlı olduğu durumlarda farkın hangi gruplar arasından kaynaklandığını bulmak amacı ile LSD testi analizi yapılmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise Tamhane T2 testi analizi yapılmıştır._x000B_ Yapılan analizler sonucunda genç anne ve babaların aşırı koruyucu ve sıkı disiplinli tutumlarının yüksek olduğu, anne babaların eğitim düzeyleri yükseldikçe aşırı kontrol, sıkı disiplin tutumlarının ve aile içi geçimsizliğin azaldığı görülmüştür. Anne babalardan çalışmayanların çalışanlara göre daha koruyucu ve disiplinli olduğu saptanmıştır. Ailelerden sosyo-ekonomik düzeyleri düşük olanların daha olumsuz tutuma sahip oldukları ve aile içi geçimsizliğin yüksek olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda babaların annelere göre daha koruyucu, sıkı disiplinli ve daha demokratik oldukları ortaya çıkmıştır. Okul öncesi dönemdeki çocukların davranış problemlerine bakıldığında erkek çocuklarının kız çocuklara oranla daha saldırgan ve aşırı hareketli/ dikkatsiz olduğu görülmüştür. Ayrıca anne babaların yaşı arttıkça çocuklardaki kaygı düzeyinin arttığı saptanmıştır. Son olarak da okul öncesi dönemdeki çocukların davranış problemleri ile anne baba tutumları arasında düşük düzeyde de olsa bir ilişki bulunmuştur The purpose of this research is to determine the relationship between the behavioral problems of the chıldren in the preschool period and parents? attitudes and to examine the behavioral problems of the children and the parents? attitudes considering the variables related to family. So as to achieve this goal, research has been prepared in compliance with the survey- type model._x000B_The sample of this research composes of 233 5-6 year-old students studying at the preschool educational institutions in the centre of Burdur and their parents._x000B_In the reseach, personal information form developed by the reseacher in order to collect the data about family, ?Preschool Behavior Questionnaire? in order to search the behavioral problems of the students in the pre-school period and ?Parental Attitude Research Instrument? in order to determine attitudes of the parents have been used._x000B_Data collected in the reseach have been analysed by using SPSS 16.0 program. In the analysis of the data, aritmatic mean, standard deviation, one-way analysis of variance, t-test and Pearson Product-Moment Correlation Analysis have been used. In order to find among which groups the difference has result from in the cases in which the difference is significant as a result of the one-way analysis of variance, LSD testing analysis has been carried out. In the cases in which the variances are not homogeneous, the analysis of Tamhane T2 test has been done._x000B_As a result of the analysis carried out through the reseach, parents? overprotective and tight disciplined attitudes have seemed to be high and as the educational level of the parents rise, over controling, tight disciplined attitudes of them and interparental conflict has been seen to diminish. Working parents have been determined to be more protective and disciplined than those who don?t work. Families whose socio-economic levels are low have been seen to own more pessimistic attitude and to have more interparental conflict. At the end of the reseach, it has emerged that fathers are more protective, tight disciplined and democratical than mothers. Considering behavioral problems of the children in the pre-school period, boys have seemed to be more violent and extremely hyperactivity/attention deficit disorder regarding girls. Besides, it?s confirmed that anxiety levels of the children increase as the parents get older. Finally, it?s been found that however low it is, there is a relationship between the behavioral problems of the children in the pre-school period and parental attitudes._x000B_ en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Okul Öncesi Dönem, Davranış Problemleri, Anne Baba Tutumları, Preschool Period, Behavioral Problems, Parental Attitudes en_US
dc.title Okul öncesi dönemdeki çocukların davranış problemleriyle anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi en_US
dc.title.alternative Examinining of the relationship between the behavioral problems of the children in the preschool period and parents' attitudes en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account