DSpace Repository

Üniversite son sınıf öğrencilerinin kendilerini gerçekleştirme engelleriyle genel erteleme eğilimi ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author DÜNYAOĞULLARI, Özgün
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:53:22Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:53:22Z NULL
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7048 NULL
dc.description.abstract Bu çalışmada üniversite son sınıfta öğrenim gören öğrencilerin kendilerini gerçekleştirme engelleriyle genel erteleme eğilimi ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki ve bazı değişkenlere göre aralarında anlamlı farklılık olup olmadığı incelenmiştir._x000B_Araştırmanın evrenini 2010?2011 eğitim-öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi'nde öğrenim gören son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 84 kız ve 66 erkek olmak üzere toplam 150 üniversite öğrencisinden oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Yönelim Envanteri (KYÖ), Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ), Genel Erteleme Ölçeği (GEÖ) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır._x000B_Araştırma analizlerinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Veriler bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyanas analizi, Kruskall Wallis analizi ve Pearson momentler çarpımı korelasyon analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir._x000B_Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre genel erteleme eğilimi, umutsuzluk ve kendini gerçekleştirme alanları arasında önemli ilişkilerin olduğu belirlenmiştir._x000B_Üniversite son sınıf öğrencilerinin kendilerini gerçekleştirme düzeyleri ile genel erteleme eğilimleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi sonucunda kendini gerçekleştirme alt boyutlarından olan kendini gerçekleştirme değeri ve kendine saygı arasında negatif yönde ilişki belirlenmiştir. Bu durumda kendini gerçekleştirme ve kendine saygı puanları yüksek bulunan öğrencilerin daha az erteleme eğilimi gösterdikleri söylenebilir._x000B_Kendilerini gerçekleştirme düzeyleri ile umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkileri incelenen üniversite son sınıf öğrencilerinin kendini gerçekleştirme, zamanı iyi kullanma, desteği içten alma, duygusal akıcılık, kendine saygı, uzlaştırma ve saldırganlığın kabulü düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur._x000B_Kendini gerçekleştirme alt boyutlarından varoluşsal bir yaşam sürme ve başkalarıyla yakınlık kurabilme puanları incelendiğinde ne umutsuzluk ne de erteleme puanları arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır._x000B_Umutsuzluk ve genel erteleme eğilimi arasındaki ilişkinin analizi sonucu ise ,17 olarak hesaplanmıştır. İstatistiksel olarak anlamlı bulunan umutsuzluk ve genel erteleme ilişkisi incelendiğinde umutsuzluk puanı yüksek öğrencilerin ertelemeye daha yatkın bireyler olduğu söylenebilir._x000B_Ayrıca araştırma katılımcılarının kişisel özelliklerine göre genel erteleme eğilimi, umutsuzluk ve kendini gerçekleştirme alanlarında bazı önemli farklılıkların olduğu belirlenmiştir._x000B_Üniversite öğrencilerinin yaşa göre kendini gerçekleştirme, umutsuzluk ve genel erteleme puanları arasında farklılık olmadığı gözlenmiştir. Öğrencilerin eğitim aldığı fakültelere göre de genel erteleme ve umutsuzluk puanları arasında farklılık gözlenmediği belirlenmiştir._x000B_Elde edilen bulgular alan yazın açısından ele alınıp tartışılmış ve bir takım önerilerde bulunulmuştur The purpose of this study was to analize the relationships between the levels of self-actualization, hopelessness and general procrastination of last year university students. The research is formed of a total of 150 senior university students, including 84 girls and 66 boys. In this study, Personal Orientation Inventory, Beck Hopelessness Scale, General Procrastination Scale and Personal Information Form are used for data collection.._x000B_The data were analyzed by using SPSS programme.They were interpreted by doing (%) percentage, t-test, Kruskal-Wallis test and Mann Whitney U Test. Result showed that significant correlations between Self actualtization? areaes, Hopelessness, and General Procrastination._x000B_Besides there were significant diffrences on Self actualtization? areas, Hopelessness, and General Procrastination by participants?s personal information._x000B_The analysis shows that value of self-actualization and self-esteem which are sub-dimensions of self actualization were negatively related to general procrastination. In this case, the students who had high scores at self actualization and self-esteem tend to say less procrastinate._x000B_The analysis also shows that relationship between levels of hopelessness and effective time management, getting support from inside, emotional fluency, self respect, reconciliation and acceptance levels of aggression were found statistically significant relationships._x000B_None significant relationship was found between living an existential life and establishing intimacy with others which are sub-dimensions of self actualization and procrastination or hopelessness._x000B_The result of analysis of the relationship between hopelessness and the general tendency to delay, calculated as 17. Examined in a statistically significant relationship between hopelessness, and procrastination can be said that individuals who score high at hopelessness tests more likely to postpone._x000B_Based on personal characteristics of research participants, the analysis show some important differences between levels of self actualization, hopelessness and general procrastination._x000B_There were no differences between the scores of hopelessness, general procrastination and self actualization based on their age. According to the faculties of education there was no observable difference between the general procrastination and hopelessness scores ._x000B_Implications of findings were discussed and some suggestions were made for the educator, psychological counselor and students en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Erteleme = Procrastination ; Eğitim psikolojisi = Education psychology ; Kendine saygı = Self-esteem ; Kendini gerçekleştirme = Self-realization ; Psikoloji = Psychology ; Umutsuzluk = Hopelessness ; Öğrenciler = Students ; Üniversite öğrencileri = University students en_US
dc.title Üniversite son sınıf öğrencilerinin kendilerini gerçekleştirme engelleriyle genel erteleme eğilimi ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi en_US
dc.title.alternative Investigation of the relationships between the levels of self-actualization, general procrastination and hopelessness among the last year university students en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account