DSpace Repository

Aday öğretmenlerin mesleki tutumları ve iş doyumu düzeyleri

Show simple item record

dc.contributor.author ORHAN, Nurcan
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:50:14Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:50:14Z NULL
dc.date.issued 2013
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/6994 NULL
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı aday öğretmenlerin mesleki tutum düzeylerinin ne olduğunu ve iş doyumunun cinsiyete, yaşa, branşa, mezun olunan fakülteye, çalışmakta oldukları kuruma ve mesleği seçme nedenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Bununla birlikte mesleki tutum ile iş doyumu arasında bir ilişki olup olmadığı elde edilen bulgular ışığında değerlendirilmiştir. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İzmir il sınırları içinde 26 ilçede görev yapmakta olan 203 aday öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Mesleki Tutum Ölçeği ve İş Doyumu Ölçeği isimli iki ölçek ile toplanmıştır. İlişkisel tarama modelinde olan araştırmanın nicel veri çözümlenmesi için SPSS 15.00 paket programı kullanılmıştır. Verilerinin analizinde; frekans ve yüzde, ortalama, standart sapma, t- testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Post Hoc LSD testi ve Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, aday öğretmenlerin mesleki tutumları olumlu düzeydedir. Aday öğretmenlerin mesleki tutumları cinsiyet, yaş, branş, mezun oldukları fakülte, çalışmakta oldukları kurum değişkenlerine göre önemli farklılık göstermemekte, mesleği seçme nedenine göre önemli farklılık göstermektedir. Öğretmenlerinden etkilendiği için bu mesleği seçen aday öğretmenlerin mesleğe yönelik tutumları, iş garantisi ya da tavsiye sonucu mesleği tercih edenlerden daha olumludur. Bununla birlikte en olumlu tutum sergileyenler öğretmenlerinden etkilendiği için bu mesleği seçenlerken, iş garantisi olduğu için seçenler ise en olumsuz mesleki tutuma sahip olan aday öğretmenlerdir. Aday öğretmenlerin iş doyumu kısmen düzeyinde ve mesleği seçme nedeni değişkenine göre farklılık göstermekte; cinsiyet, yaş, branş mezun oldukları fakülte ve çalışmakta oldukları kurum değişkenlerine göre farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerinden etkilendikleri için bu mesleği seçen aday öğretmeler; iş garantisi olduğu için bu mesleği seçenlerden daha yüksek iş doyum düzeyine sahiptir. Aday öğretmenlerin mesleki tutum düzeyleri ile iş doyumu düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ve yüksek bir ilişki olduğu saptanmaktadır. The purpose of this research is, to investigate the level of trainee teachers job attitudes and their job satisfaction, level differ according to some variant (gender, age, branch, school type they are working, faculty type they were graduated from and the reasons of choosing teaching professions. Furthermore it was aimed to identify the relationship between trainee teachers? job attitude and job satisfaction. The research has been applied to the 203 trainee teachers who work different schools within the boundaries 26 districts of İzmir province by the year of education 2012-2013. Two scales which have been called Job attitude scale? and ?job satisfaction scale? were used to collect data of the research. The research model is relational cross hatching. SPSS 15.00 statistical package programme was used for data analysis at the research. For analyses of quantified data of the study, we have used frequency and percentage, means (average), standard deviation, t-test, one way analysis of variance, Post Hoc LSD test and Brown Spearman Rank Difference Correlation Coefficient. Research results showed that trainee teachers? job attitude is positive. Job attitude levels of trainee teachers are showing discrepancy in terms of the reasons of choosing teaching professions but no significant differences according to their gender, age, branch, school type they are working, and faculty type they were graduated from. Job attitude level of trainee teachers? who choose this job because of the guarantee of employment is lower than the other ones. Trainee teachers who choose this job inasmuch as be impressed by their own teachers have the most positive job attitude. A Job satisfaction level of trainee teachers? is partial. Job satisfaction levels of trainee teachers? no show discrepancy in terms of gender, age, branch, faculty type they were graduated from and school type they are working. However it is obtained that job satisfaction level of trainee teachers shows meaningful discrepancy in terms of the reasons of choosing teaching professions. Job satisfaction level of trainee teachers? who choose this job because of the guarantee of employment is lower than the other ones. Trainee teachers who choose this job inasmuch as be impressed by their own teachers have the highest job satisfaction level. Moreover, positive, high and significant correlation coefficient was found between job attitude level of trainee teachers and job satisfaction level of trainee teachers en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Aday Öğretmen, Mesleki Tutum, İş doyumu, Trainee Teacher, Job Attitude, Job Satisfaction en_US
dc.title Aday öğretmenlerin mesleki tutumları ve iş doyumu düzeyleri en_US
dc.title.alternative Job satisfaction and occupational attitude levels' of trainee teachers en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account