Abstract:
Bu araştırmada ilköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Aydın ili merkezdeki özel üç okuldan 372 öğrenci, merkezdeki 2 okuldan toplam 276 öğrenci ve merkeze bağlı ancak sosyo-ekonomik düzeyi daha düşük olan 2 okuldan 327 öğrenci oluşturmaktadır. Betimsel araştırma kapsamında tarama modeli uygulanan çalışmanın birinci alt problemi ile ilköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeylerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılığının olup olmadığını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmanın ikinci alt problemi ile ilköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeylerinde sınıf seviyesine göre anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın üçüncü alt problemi ile ilköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinin okullarının bulunduğu sosyo-ekonomik çevrenin bilişüstü farkındalıkları üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını test etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın dördüncü alt problemi ile ilköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeylerinin başarı değişkenine göre anlamlı bir farklılığının olup olmadığı ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada, öğrencilerin bilişüstü starteji kullanımlarını belirlemek için Schraw ve Dennison (1994) tarafından geliştirilen ve Göksel Yıldız (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?Bilişüstü Farkındalık Envanteri? kullanılmıştır. Birinci alt problem bulguları, öğrencilerin cinsiyetlerine göre bilişüstü farkındalık envanterine ilişkin görüşlerinin kızlar lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. İkinci alt probleme yönelik bulgulara göre öğrencilerin sınıf seviyelerinin bilişüstü farkındalık envanterine ilişkin görüşlerinin 6. Ve 7. Sınıflar lehine anlamlı olduğu belirlenmiştir. Üçüncü alt probleme yönelik bulgulara göre öğrencilerin okullarının bulunduğu sosyo-ekonomik çevrenin bilişüstü farkındalıkları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Dördüncü alt probleme yönelik bulgulara göre öğrencilerin başarılarının bilişüstü farkındalıkları üzerinde karne notu 5 olan öğrenciler lehine anlamlı bir farklılığın olduğu belirlenmiştir. In this study, primary 6th, 7th and 8th grade students? in metacognitive awareness were examined. The subject participated in this study were three private schools and 372 students in the center of Aydın, two schools and 276 students to the center of Aydın and two schools and 327 students to the center of socio-economic level. In this study, descriptive research design was used. At the first sub-problem it was aimed to explain and screening significant differences in metacognitive awareness by gender is intended to reveal in primary 6, 7 and 8 grade of students?. In the second sub-problems with the primary 6, 7 and 8 levels of metacognitive awareness of students according to grade level is to determine whether there is a significant relationship. In the third sub-problem with the primary 6, 7 and 8 Schools where students metacognitive awareness of the socio-economic environment is aimed to test whether there is a significant influence on. In the fourth sub-problem with the primary 6, 7 and 8 metacognitive awareness of students according to the variable levels of success was to reveal whether there is a significant difference. In this study, to specify the use of metacognitive strategic Schraw and Dennison (1994) and developed by Göksel Yıldız (2010) adapted by