DSpace Repository

Kimyasal denge ünitesindeki kavram yanılgılarının önlenmesi için Ausubel'in anlamlı öğretme yönteminin uygulanması

Show simple item record

dc.contributor.author Şendur, Gülten
dc.date.accessioned 2015-11-18T10:58:26Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T10:58:26Z NULL
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/6819 NULL
dc.description.abstract Kavramlar, öğrenciler tarafından zor anlaşılan soyut düşüncelerdir. Öğrencilerin ileri düzeydeki konuları ve kavramları anlayabilmeleri, temel kavramları etkili bir şekilde öğrenmiş olmalarına bağlıdır. Bu nedenle, anlamlı öğrenmeyi gerçekleştirmede bir engel olan kavram yanılgılarının önlenmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmanın temel amacı, kimyanın temel konularından biri olan kimyasal denge ünitesini sunuş yoluyla öğretime uygun olarak modellendirerek, öğrencilerin bu konuyu daha iyi anlamasını sağlamak ve olası kavram yanılgılarını önlemektir. Bu amaçla, üç farklı lisedeki 11. sınıflardan rastgele ikişer sınıf deney ve kontrol grubu olarak seçilmiştir. Kontrol gruplarında konular geleneksel öğretim yöntemine göre işlenirken, deney gruplarında dersler sunuş yoluyla öğretime göre işlemiştir. Uygulama öncesi ve sonrasında tüm gruplara kimyasal denge kavram yanılgısı testi (KDKYT) ve kelime iletişim testi (KİT) uygulanmıştır. Ayrıca deney ve kontrol gruplarından on iki öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Elde edilen veriler, istatistiksel yöntemlerle ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, deney gruplarının son testlerdeki başarısının istatistiksel olarak kontrol gruplarına göre daha iyi olduğu ortaya çıkmıştır. KİT, analiz sonuçları ise deney ve kontrol grubu öğrencilerin ön bilgilerinin konu ile çok yakın ilgisi olmayan geniş bir alana yayıldığını, son testlerde ise deney grubu öğrencilerinin, kontrol grubu öğrencilerine göre daha bilimsel ve daha fazla cevaplar ürettiklerini göstermiştir. Görüşme analizinden de, deney gruplarındaki öğrencilerde kontrol gruplarındakine kıyasla daha az kavram yanılgısının olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Kavram Yanılgısı, Kimya Eğitimi, Sunuş Yoluyla Öğretim, Kimyasal Denge Concepts are units of abstract thought and difficult to be undestood by pupils. For further learning to occur, basic concepts should be understood by pupils effectively. For this reason, it's very important to overcome students' misconceptions which are obstacles on the meaningful learning. The main purpose of this study is to handle according to Ausubel's expository teaching chemical equilibrium which is one of the most important topics in chemistry that overcome students' misconceptions about this topic. In order to achieve this aim, experimental groups and control groups were randomly chosen among three different High Schools. Experimental groups instructed with expository teaching while control groups instructed with traditional teaching method. Before and after the study, boths groups were given chemical equilibrium misconception test (CEMT) and word association test(WAT). In addition to these, an interview was conducted over twelve students selected from each group. The collected datas were analaysed statistically and content analysis. As a result of this study indicated that the experimental groups statistically showed higher performance than control groups. The results of WAT showed that both experimental groups and control groups' prior knowledge widened to the large area that was not related to the topic but experimental groups produced more. responses in the post-test than control groups. In addition, analysis of interview showed that the experimental groups have less misconceptions on chemical equilibrium than the control groups. Key Words : Misconception, Chemistry Education, Expository Teaching, Chemical Equilibrium en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Kavram yanılgısı=Misconception Kimya eğitimi=Chemistry education Kimyasal denge=Chemical equilibrium Sunuş yoluyla öğretme=Teaching by presentation en_US
dc.title Kimyasal denge ünitesindeki kavram yanılgılarının önlenmesi için Ausubel'in anlamlı öğretme yönteminin uygulanması en_US
dc.title.alternative Applying Ausubel's expository teaching to overcome misconceptions about chemical equilibrium en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account