DSpace Repository

İlköğretim dördüncü sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen materyallerin yaratıcı düşünme becerisi, öz kavramı ve akademik başarı üzerindeki etkileri

Show simple item record

dc.contributor.author Sayan, Yasemin
dc.date.accessioned 2015-11-18T10:57:55Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T10:57:55Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/6810 NULL
dc.description.abstract Bu araştırmada ilköğretim dördüncü sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen materyallerin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine, öz kavramlarına ve akademik başarılarına etkileri araştırılmıştır. Araştırma 2006-2007 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Balıkesir ili merkez Alişuuri ilköğretim okulunda deney grubu 38, kontrol grubu 38 olmak üzere toplam 76 öğrenci üzerinde yürütülmüştür._x000B_ Araştırmada yarı deneme modellerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının benzer nitelikte olmasına dikkat edilmiştir._x000B_ Araştırmanın uygulama süreci 19 Mart- 15 Haziran tarihleri arasında yer alan Gezegenimiz Dünya, Canlılar Dünyasını Gezelim Tanıyalım, Yaşamımızdaki Elektrik ünitelerini kapsamaktadır. Bu süreç içersinde kontrol grubunda fen ve teknoloji derslerinde Fen ve Teknoloji ders kitabı ve çalışma kitabındaki etkinlikler uygulanmıştır. Deney grubunda ise, Fen ve Teknoloji ders kitabı ve çalışma kitabındaki etkinlikler yanında araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan çalışma yaprakları, sunular, saydamlar, eğitsel oyunlar, levhalar vb. materyaller kullanılmıştır._x000B_ Araştırma verileri Torrance Yaratıcı Düşünme Testi, Piers-Harris Öz Kavramı Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Akademik Başarı Testleri kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 16.00 programından yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma hesaplanmış, İlişkisiz Örneklemler t- testi ile tek ve çift faktörlü Co-varyans analizleri yapılmıştır._x000B_ Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre;_x000B_ Deney ve kontrol gruplarının akademik başarı ön test ve son test sonuçlarına göre deney ve kontrol grupları arasında uygulama öncesi anlamlı farklılık olmamasına rağmen uygulama sonrasında görülen fark deney grubu lehinedir._x000B_ Yaratıcı düşünme becerisi alt boyutları açısından sonuçlara baktığımızda deney ve kontrol grupları arasında akıcılık, esneklik ve orijinallik boyutlarında uygulama öncesi anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Uygulama sonrası son test sonuçlarına baktığımızda esneklik boyutunda deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmakla beraber akıcılık ve orijinallik boyutunda her iki grup arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır._x000B_ Öz kavramı açısından sonuçları incelediğimizde kontrol ve deney gruplarının son test puanları arasında anlamlı bir fark oluşmamıştır._x000B_ Deney grubunda uygulanan materyaller yaratıcı düşünme becerisi, öz kavramı, akademik başarı üzerinde cinsiyet faktörü açısından bir farklılık oluşturmamaktadır._x000B_ Sonuç olarak; bu araştırmada, fen ve teknoloji dersi için geliştirilmiş olan materyallerin öğrencilerin akademik başarılarına olumlu yönde etki ettiği belirlenmiştir. Aynı zamanda yaratıcılığın alt boyutları olan esneklik boyutunda da pozitif yönde etkileri görülmektedir. Bu noktadan hareketle geliştirilmiş olan materyallerin fen ve teknoloji dersine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. This study aimed to investigate the effects of the materials develeoped for the fourth grade Science and Technology course to the students? skills of creative thinking, self-concept and academic achievement. The study included 76 students; 38 students in the control group and 38 students in the experimental group in Alişuuri Primary School in Balıkesir in 2006-2007. A nonequal control group model of semi-experimental models was used. The experimental and control groups have similar qualities._x000B_ Treatment duration consisted of the Unites ?World, Let?s go and investigate the living organisms and Electrics in our lives? between 19 March and 15 June. While Science and Technology textbook and the activities in the workbook used in the control group, beside the Science and Technology textbook and the activities in the workbook, extra materialas such as worksheets, slide shows, educational games and etc. developed by the researcher used in the experimental group._x000B_ Data were collected by Torrance Creative Thinking Test, Piers-Harris Self-concep Instrument and Academic Achievment Tests developed by the researcher. Data were analysed in the SPSS 16.0. Mean and standart deviation, independent samples t-test and two way co-variance analyses were performed for the qualitative data._x000B_The following results obtained from the study:_x000B_ According to the academic pre and post test results of experiment and control groups, although there was no sugnificent difference in meaning between experiment and control groups before treatment; the differencee seen after treatment was in favor of the experimental group._x000B_When we analyze the results in terms of sub-dimentions of the creative thinking skills, there was no statistically significant mean difference between the control and the experimental groups for the fluency, flexibility and originality before the treatment. However, there was a statistically significant mean difference between the control and the experimental groups after the treatment, in terms of flexibility, in favor of the exerimental group. There was no statistically significant mean difference between the control and the experimental groups after the treatment, in terms of fluency and originality._x000B_When we analyze the results in terms of self-concept there was no statistically significant difference in meaning among the last test points of control and experimental groups_x000B_Gender did not affect the results of the students? creative thinking tests, self-concept insturment and academic achievement tests._x000B_In conclusion, the materials developed for the Science and Technology course made a positive effect on the students? academic achievement. It also made a positive effect in the dimension of flexibility of creativity. In the light of the findings of the study, it was believed that the materials developed could conrtibute to Science and technology course. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Akademik Başarı, Fen ve Teknoloji Eğitimi, Öz Kavramı, Yaratıcı Düşünme Becerisi. Academic Achievement, Science and Technology Education, Sef-concept, Creative Thinking Skills. en_US
dc.title İlköğretim dördüncü sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen materyallerin yaratıcı düşünme becerisi, öz kavramı ve akademik başarı üzerindeki etkileri en_US
dc.title.alternative The effects of the materials develeoped for the fourth grade science and technology course to the students? skills of creative thinking, self-concept and academic achievement en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account