| dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Coğrafya dersi,  "Kıpırdayan Dünyamız" ünitesinde, etkili materyal kullanılan öğretimin ve  öğretmen merkezli öğretimin akademik başarı, tutum ve hatırda tutma düzeyleri  üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmada deneysel yöntem  kullanılmıştır. Bu yöntemin "kontrol gruplu öntest - sontest deseni" tercih  edilmiştir. Öğrencilerin coğrafya dersine olan tutumlarını ölçebilmek amacıyla  "Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği" ve başarı seviyesini ölçebilmek amacıyla "Akademik  Başarı Testi" geliştirilmiştir. Araştırma, 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında  İzmir Özel Gelişim Koleji 9. sınıfta okuyan kırk öğrenci ile  gerçekleştirilmiştir. "Kıpırdayan Dünyamız" ünitesi, deney grubunda aktif  öğrenme yöntemini temel alan etkili materyal kullanımı ile kontrol grubunda ise  öğretmen merkezli bir yöntem ile işlenmiştir. Öğretim, deneysel çalışmanın  kontrolü amacıyla her iki gruba da aynı öğretmen tarafından uygulanmıştır. Denel  işlem beş hafta sürmüştür. Denel işlemin ardından, beş hafta sonra öğrencilerin  hatırda tutma düzeyini ölçmek amacıyla Akademik Başarı Testi yeniden  uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, t  testi, varyans çözümlemesi ve Mann Whitney U gibi analizler  kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Coğrafya dersi "Kıpırdayan Dünyamız"  ünitesinin öğretiminde, öğretmenlerin etkili materyal kullanımının, öğrencilerin  akademik başarısını artırdığı, hatırda tutma düzeylerini yükselttiği ve derse  olan tutumları açısından öğretmen merkezli öğretime göre çok daha etkili olduğu  tespit edilmiştir   The purpose  of this study is to determine whether there is a change in students' levels of  attitude to lessons, academic success and their ability to retrieve learned  information when geography teachers administer the lesson with the help of  visual and auditory materials and tangible samples in an attempt to help  students gain the desired behaviour. Experimental method was used in this  study. A pattern of pre-test, post-test with a control group was preferred. In  this study, students in the ninth grade in İzmir Private Gelisim College were  selected as experimental and control groups. In the experimental group, a  geography teaching method based on effective use of materials was used in the  unit called "Our Moving Earth" while in the control group, the same unit was  taught with the existing teaching method. Both groups were instructed by the  same teacher. At the beginning of the study, both groups were subjected to an  "Academic Achievement Test" and a "Geography Attitude Scale". This test and  scale were re-administered at the end of the study. In the study, while such  activities as making demonstration models, animation and playing computer games  and technical devices such as projector, computer and smart board as well as  ordinary teaching programs were used in the experimental group, the control  group received only traditional teaching method (teacher-centered teaching). Of  the 40 participants in the study, 23 were girls and 17 were  boys. Experimental work lasted for 5 weeks. The lessons went according to the  plan in both the experimental group and the control group. As a result of the  implementation process, how geography teachers' effective use of materials  affected students' attitudes to lessons, their academic success and their  ability to retrieve learned information was analyzed. In the analysis of data,  arithmetic mean, standard deviation, t test, variant analysis and Mann Whitney U  were used. As a result of the study, it was concluded that the effective use  of materials by teachers in the 9th grade in the teaching of the unit "Our  Moving Earth" was far more beneficial than classical teaching to students'  attitudes to lessons, academic success and their ability to retrieve learned  information. | en_US |