Abstract:
Avrupa Birliği, 2008-2011 yılları arasında, 27 Avrupa ülkesi ve Türkiye'de, Food\r\nLabelling to Advance Better Education for Life (FLABEL) isimli bir 7. Çerçeve Programı\r\nprojesi desteklemektedir. Bu projenin 2. İş paketi tüketiciler tarafından gıda etiketleri\r\nüzerindeki bilgilerin algılanması ve değerlendirilmesini kapsamaktadır. Bu iş paketi için\r\nTürkiye'de Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi'nde gerçekleştirilen çalışmada,\r\nöğrencilere daha önce gördükleri ya da görmedikleri ancak farklı Avrupa ülkelerinde\r\nsıklıkla kullanılan gıda etiketleri gösterilmiştir. Çalışmada deney ve anket yöntemlerinden\r\nyararlanmıştır. Deneysel çalışmanın verilerinin toplanması ve kaydedilmesi için göz\r\nhareketlerini izlemede uzmanlaşmış bir cihaz (eye-tracker) ve ilgili bilgisayar programları\r\nkullanılmıştır. Türkiye'de yapılan bu çalışmadan beklenen sonuç tüketicilerin gıda\r\netiketlerindeki besin değerlerini algılama ve değerlendirme konusunda yeterli bilgi ve\r\ndeneyime sahip olmadıkları yönündedir. Gıda etiketleri ve sağlıklı beslenme konusunda\r\nözellikle göz hareketleri izleme metodu kullanılarak yapılmış herhangi bir çalışmaya\r\nrastlanmamıştır. Bu açıdan bu çalışmanın literatüre önemli bir katkı sağlayacağı\r\ndüşünülmektedir.\r\n\r\nEuropean Union is funding a 7th Framework Program Project named Food\r\nLabeling to Advance Better Education for Life (FLABEL) in 27 European countries and\r\nTurkey for the years 2008-2011. The second work package of this project entails consumer\r\nperception and evaluation of information on food labels. For this work package, an\r\nexperiment was pursued in Dokuz Eylül University Faculty of Business, Turkey. The\r\nrespondents were shown food labels that they have seen before or have never seen before\r\nwhich are frequently used in different European countries. The study uses experiment and\r\nquestionnaire methods. For the collection and storage of experimental work, an eye-tracker\r\ndevice connected to a special computer and relevant computer programs were used. The\r\nresults of the study in Turkey demonstrate that respondents do not have sufficient\r\ninformation and experience in the perception and evaluation of nutrition values on food\r\nlabels. There is no previous study on food labels and healthy nutrition in Turkey using eyetracking\r\ndevices. This study is a first attempt in applying the eye tracking experiment to\r\nexplore consumers' choice for healthy food.