Abstract:
letmeler, çalanlarn seçme konusunda sürekli ayrntl ve kapsaml politikalar gelitirmektedirler. Bununla birlikte, çou iletmenin, iten çkarma konusunda, ie alma süreci kadar kapsaml politikalar bulunmamaktadr. Günümüzde, özellikle "Önce nsan" anlaynn egemen olduu Toplam Kalite Yönetimi felsefesini benimsemi iletmelerde bu süreç, dier iletmelere göre daha fazla önem kazanmaktadr. Çünkü bu felsefeye göre çalanlar, iletmenin temel yaptadrlar ve öncelikli olan, onlarn mutluluu ve doyumunu salamak, mutsuzluk ve doyumsuzluklarn tespit etmek ve nedenlerini ortadan kaldrmaktr. Toplam Kalite Yönetiminin, çalanlara yönelik bu çktlar iletmelerde nsan Kaynaklar birimleri ile ibirlii içerisinde yürütecek olmas, insana yönelik yatrm ve planlarn çok boyutlu ve geni bir perspektifle deerlendirilmesini gündeme getirmektedir. Bu noktada, ilgili süreçlerden sorumlu olan nsan Kaynaklar birimlerinin temel faaliyetlerinden birisi de giderek artan önemde iten çkarma olmaktadr. ten çkarma sürecinin önemli basamaklarndan birisi, çk mülakatlardr. Çk mülakatlar, iletme ve çalanlar açsndan büyük önem tamaktadr. Çünkü çk mülakatlar yoluyla iletmeler, hem ileyilerine ilikin en ksa ve ucuz yoldan geribildirim alabilirler hem de eski çalanlarnn irket imajlarna zarar verebilecek muhtemel davranlarn engelleyebilirler. Mülakat yaplan çalanlar ise ayrld iletmenin kendilerine deer verdiini hissederek, iletme için olumlu propaganda yapmaya aday birer kii olabilirler, zorunlu nedenlerle ya da isteyerek ayrlyorlarsa birgün tekrar ayn iletmede çalmay düünebilirler. Bu önem dorultusunda çalmada, iten çkarma ilevinde çk mülakatlarnn yerinin irdelenmesi amaçlanm ve Ege Bölgesi'nde çk mülakatlaryla ilgili mevcut durum tespitine yönelik bir aratrma gerçekletirilmitir. Enterprises have developed detailed and wide ranging policies on selecting personnel to work within their structures. However, most enterprises do not have such wide ranging policies on dismissals as they do on for recruitment. In particular, in enterprises which have embraced the Total Quality Management philosophy, in which the "people first" approach is supreme, this process gains more importance compared with other enterprises, so that the Human Resources departments have the dismissal process as one of their core functions. Because, according to this philosophy, employees are the cornerstone for business enterprises. Enterprises firstly should provide the happiness and satisfaction of employees, determine their unhappiness and unsatisfaction and eliminate the reasons. TQM's working about employees output with the cooperation of Human Resources Units makes investment to human and evaluating in a long term with a wide perspective, a current issue. In this point, being responsible for the related process, HR units work basically in increasing dismissal. One of the main stages in the dismissal process is the exit interview, because interviews are important from the viewpoint of enterprise and employees. By way of the exit interview, the enterprise can gain feedback in the cheapest way possible from the employers about their way of working, and they can prevent the former employers from possibly behaving in ways that could damage the image of the company. In this study, an attempt will be made to investigate the place of exit interviews in the process of dismissals.