Abstract:
Bu çalısmada gençliği I. Dünya Savası'na, orta yaslılığı II. Dünya Savası'nın ilk yıllarına rastlayan yüzyıl dönümü yazarlarından Yahudi asıllı Viyanalı yazar Stefan Zweig'ın (1881- 1942) kısaca edebiyat dünyasındaki yerine değinilecek, Hitler'in iktidara geldikten hemen sonra baslattığı Yahudi kıyımından kaçarak sığındığı Brezilya'da sürgündeyken yazdığı, anılarından olusan ve kendi kusağının yasadıklarını anlattığı, bir roman kadar sürükleyici olan Dünün Dünyası, Bir Avrupalının Anıları adlı eseri tanıtılacak ve günümüzle olan paralellikleri incelenecektir. Zweig'ın 19. yüzyıl sonu, 20 yüzyıl basındaki Avrupa'nın düsün dünyasını, sosyal, kültürel hayatını, sanat yasamını anlattığı, eğitim sistemini ve ahlak anlayısını elestirdiği, uzun süren barıs döneminin ardından patlak veren I. Dünya Savası'nın psikolojik boyutunu, 1924-1934 yılları arasındaki sakin dönemi, sonrasında Ätalya'da baslayan fasist hareketi, Almanya'da nazizmin ortaya çıkısını, Hitler Almanya'sını, Hitler'in Yahudilere karsı uyguladığı insanlık dısı davranısları, tüm Avrupa'yı ele geçirme çabasını ve II. Dünya Savası'nın ayak seslerini anlattığı ve bu nedenle bir çağ belgeseli olan ve günümüze dair önemli dersler çıkarabileceğimiz bir eseri okura tanıtmak bu çalısmanın baslıca amacıdır. This study briefly deals with pleace of the Jewish-origined Austrian writer Stefan Zweig (1881 – 1942) in the world of literature, whose youth coincided with the First World War and middle ages with the first years of the Second World War and reviews his book entitled Dünün Dünyası, Bir Avrupalının Anıları (The World of Yesterday,), an autobiography that is gripping like a novel, which Zweig wrote when he was in exile in Brazil, where he took shelter on his escape from the Jewish Holocaust that Hitler started right after he came to power. The book, in which Zweig relates his memoirs and what his generation went through, will also be asssessed in terms of its parallelisms with the present. This is a work in which Zweig depicted the late 19th and early 20th century European thought and art, its social and cultural life, and criticized its educational system and understanding of morality. In this work, Zweig also displayed the psychological aspect of the First World War that broke out after a long period of peace, the time of serenity between 1924 and 1934 that was followed by the fascist movement in Italy, the rise of nazism in Germany, Hitler's Germany, the inhuman treatment Hitler put into force against the Jews and his ambition to seize all of Europe, and the footsteps of the Second World War. Thus, introducing this work to the readers, the documentary of an age from which we can deduce important lessons about the present, is the main purpose of this study.