Abstract:
Müşteri tatmininin her geçen gün daha da zorlaştığı hizmet sektörlerinde, işverenler sunulan hizmetin kalitesini arttırmak ve hizmetin devamlılığını sağlamak için yeni arayışlar içine girmekteler. İşverenler, müşteriden önce hizmeti sunan kişilerin memnuniyetini sağlayarak rekabet gücünü arttırma yollarına başvurmaktadırlar. Bu yollardan biri de çalışma sürelerinin esnekleştirilmesidir. Bu çalışmada, hizmet sektörleri arasında önemli bir yere sahip olan hastanelerde ki hemşire çizelgeleme problemi için tam sayılı matematiksel bir model oluşturulmuştur. Oluşturulan modelde, klasik çizelgeleme modellerinin aksine hemşirelerin işe başlama saatlerine esneklik getirilmiştir. Modelin başlıca amacı, hemşirelerin kendi tercihlerine göre haftalık çizelgelerinin oluşturulmasıdır. Oluşturulan model, gerçek veriler kullanılarak bir üniversite hastanesinin genel cerrahi bölümünde denenmiştir. Modelin, %99,6 oranında hemşire tercihlerini yerine getirdiği görülmektedir. In the service industry, customer satisfaction becomes more difficult with each passing day, employers have looked for new paradigms and ways to make service quality better and to keep service facilities reliable. Therefore, with the purpose of increasing their competitive power, employers give more importance to their employees who have direct relation with customers than they do to their customer. One of the new paradigms is make working hours flexible. In this study, an integer programming model is proposed for the nurse scheduling problem in the hospitals which are one of the most important service industries. On the contrary of classical nurse scheduling model, developed model has made flexible to starting time. The main aim of the model is make a schedule for nurses according to their preferences. The developed model is applied on a surgery department of one university hospital with real data. According to results, model can satisfy 99,6% of the nurses with their schedule based on their preferences.