Abstract:
Bu arastırmada, Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri'nin 1997 yılından2009 yılına kadar uygulamıs olduğu "Temel Sanat Eğitimi (Çalgı-Viyolonsel) Dersi Öğretim Programı" içinde yer alan yayteknikleri ve bu tekniklerin programdaki islenisi konu edilmistir.Konuyla ilgili ihtiyaç analizi doğrultusunda yapılan görüsmelersonucu ortaya çıkan farklı yaklasımlar yeni bir program taslağınayansıtılmıs ve program yeniden yapılandırılmaya çalısılmıstır.Nitel ve nicel bulguları olan bu arastırmada veriler, 20 viyolonselöğretim elemanı ve öğretmenine ihtiyaç analizine yönelikuygulanan görüsme formu ile toplanmıstır. Arastırma Ege Bölgesiile sınırlıdır. Arastırmanın çalısma grubunu, Ege Bölgesi'nde yeralan tüm Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde görev yapanviyolonsel öğretmenleri ile Eğitim Fakülteleri Müzik EğitimiAnabilim Dalları ve Devlet Konservatuvarlarında görev yapanviyolonsel öğretim elemanları olusturmaktadır. Arastırma bulgularıdoğrultusunda 1997 yılı viyolonsel öğretim programının tersine,yayın ortasında ön kolu kullanarak detache bos tel çalısmaları veardından bütün yayda legato çalısmalar yaptırılmasıönerilmektedir. Staccato tekniğinin ise, programda yer almasıuygun görülmeyen bir teknik olduğu sonucuna varılmıstır.Arastırmada Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinin birinci yılının (9.sınıf) viyolonsel dersine yönelik kullanılabilecek yay teknikleribelirlenip, hedef ve hedef davranıslar, öğrenme-öğretme durumlarıyeniden düzenlenmistir. Arastırmanın viyolonsel öğretimine ısıktutması umulmaktadır.