Abstract:
Bu çalısmada 'analoji' ve 'arastırma temelli öğrenme yaklasımı'temel alınarak, fen ve teknoloji dersi 'madde ve değisim' öğrenmealanına yönelik gelistirilen rehber materyalin uygulamasıgerçeklestirilmis ve uygulamaya iliskin öğrenci görüslerialınmıstır. Arastırmada hazırlanan materyal; ilköğretim 6. ve 7.sınıf olmak üzere iki farklı öğrenim düzeyinde yer alan üç farklıkonuyu içermektedir. Gelistirilen materyal, arastırma temelliöğrenme yaklasımı esas alınarak hazırlanmıstır. Ayrıca arastırmatemelli öğrenmenin farklı asamalarında analoji tekniğine de yerverilmistir. Hazırlanan materyal 2008-2009 eğitim-öğretimyılında, Kütahya iline bağlı bir ilköğretim okulunda uygulanmıstır.Çalısmada; 6. sınıfta yer alan konuların uygulamalarında 18öğrenci, 7. sınıfta yer alan konuların uygulamalarında ise 21öğrenci yer almıstır. Kullanılan rehber materyalin etkililiğinianlayabilmek için her iki öğrenim düzeyinden tesadüfi olarakseçilen 9 öğrenciyle yarı yapılandırılmıs görüsmelergerçeklestirilmistir. Görüsmeler sonucunda elde edilen verileregöre öğrenciler materyalde yer alan deneyler ve etkinlikleriyapmaktan hoslandıklarını, etkinliklerin eğlenceli olduğunu vederse daha çok katıldıklarını belirtmislerdir. Ayrıca öğrencilerrehber materyalin fen ve teknoloji konularını farklı yollarla günlükyasamla iliskilendirmelerine yardımcı olduğunu ifade edereközellikle derse olan merak ve ilgiyi arttırdığı ve öğrenmeyikolaylastırdığı gibi düsünceleriyle benzer uygulamalarınyapılmasına yönelik görüs bildirmislerdir. Bu sonuçlardan yolaçıkarak öğretim programlarında analoji ve arastırma temelliöğrenmeye daha çok yer verilmesi gerektiği önerisindebulunulabilir.