Abstract:
Bu çalısmada, hatalara dayalı olarak yapılandırılan negatif bilgikavramı tartısılmıstır. Deneme-yanılma yoluyla ve yansıtmacıanaliz seklinde yapılandırılan negatif bilginin teorik temelleri,yapılandırmacılık ve üstbilise dayandırılmaktadır. Negatif bilgi,hedefe gitmeyen yolları gösteren zihnin uyarı isaretlerinin toplamıve yapılmaması gerekenleri bilme (negatif uzmanlık) olaraktanımlanmaktadır. Negatif bilgi, kisisel gelisim, problem çözme vebilgelik düzeyinde öğrenmede kritik bir öneme sahiptir. Pozitifbilgiye odaklı eğitimin sınırlılıklarına karsın; negatif bilgi,öğrenme sürecinde hataları "daha fazla hata yapmayı önleyecek"biçimde ise kosarak, öğrencilerin risk alma, yaratıcılık vegirisimcilik gibi özelliklerine destek sağlama potansiyelinesahiptir. Ayrıca okulların da, hatalarından ders çıkararak, "öğrenenörgütler" haline gelebilmesinde negatif bilgi, "akıllıbasarısızlıklar" olarak önemli bir islev görebilir. Bu özellikleriylenegatif bilgi, pozitif bilgiyi tamamlayıcı olarak, öğrenmede bilinenyollara yeni perspektifler sağlayabilir.