DSpace Repository

The Evaluation of the Cultural Differences Experienced by Nursing and Midwifery Students in Nursing

Show simple item record

dc.contributor.author Tanrıverdi, Gülbu
dc.contributor.author Okanlı, Ayşe
dc.contributor.author Şıpkın, Sevinç
dc.contributor.author Özyazıcıoğlu, Nurcan
dc.contributor.author Akyıl, Rahşan
dc.date.accessioned 2015-10-14T15:37:10Z NULL
dc.date.available 2015-10-14T15:37:10Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/4560 NULL
dc.description.abstract Objectives: This study was conducted to determine the cultural differences that the midwifery and nursing students experienced during thenursing and the way these differences affect the care in relation to some variables. Methods: The study, which is descriptive, conducted atHealth College, Canakkale Onsekiz Mart University in 2005 and 2006 spring academic term. The research was participated by 173 voluntarymidwifery and nursing students (77%). The data were collected through a question form based on the permission obtained from theinstitution in charge and on the verbal approval from the students. The data were tested through descriptive statistics and Chi Square testsusing SPSS 10.0. Results: According to the findings, more than half of the students (69.4%) experienced cultural difference in care. Most ofthe most experienced cultural difference in the nursing care result from communication features (57.5%). The cultural differences have bothnegative (45.1%) and positive (38.7%) effect on the care. The reason why students perceive cultural difference as positive is that they thinkthey can get chances to know the differences and the reason for the justification of the negative influence is that differences prevent goodcommunication. Conclusion: As a result, it was determined that most of the students (69.4%) experienced cultural differences in nursingcare and these cultural differences had negative effect on the nursing care. The nursing students and the students living in Canakkale werefound to experience fewer cultural differences in care compared to other groups. Amaç: Bu araştırma, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bakımda deneyimledikleri kültürel farklılıklar, bu farklılıkların bakıma yansımaşekli ve bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı olan çalışma, Çanakkale Onsekiz MartÜniversitesi Sağlık Yüksekokulu'nda 2005-2006 Öğretim yılı bahar yarıyılında yapıldı. Araştırmaya gönüllü olan ve derslere devam eden173 (%77) hemşirelik ve ebelik öğrencisi katıldı. Veriler anket formu ile toplandı. Araştırmaya başlamadan önce kurumdan izin, soruformlarını uygulamadan önce öğrencilerden sözlü onay alındı. Veriler Windows SPSS 10.0 paket programında tanımlayıcı istatistik ve kikare testleri ile yapıldı. Bulgular: Bulgulara göre, öğrencilerin yarısından fazlası (%69.4) bakımda kültürel farklılık deneyimlemektedir.Bakımda deneyimlenen kültürel farklılıkların çoğu iletişim özelliklerinden kaynaklanmaktadır. Kültürel farklılıklar bakıma hem olumlu(%45.1) hem de olumsuz (%38.7) yansımaktadır. Öğrenciler kültürel farklılıkları bakıma; farklı kültürleri tanıma şansı yakaladıklarınıdüşündükleri için olumlu, iyi iletişimi devam ettiremedikleri için olumsuz olarak yansıtmaktadırlar. Sonuçlar: Sonuç olarak öğrencilerinçoğunluğunun bakımda kültürel farklılık deneyimlediği ve bu kültürel farklılıkların bakıma olumsuz yansıdığı belirlendi. Hemşirelik bölümüve Çanakkale'de yaşayan öğrencilerin diğer gruplara göre bakımda daha az kültürel farklılık deneyimledikleri saptandı en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu en_US
dc.subject Nursing, Midwifery, Students, Nursing care, Cultural differences,Hemşirelik, Ebelik, Öğrenci, Bakım, Kültürel farklılık en_US
dc.title The Evaluation of the Cultural Differences Experienced by Nursing and Midwifery Students in Nursing en_US
dc.title.alternative Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Bakımda Deneyimledikleri Kültürel Farklılıkların Değerlendirilmesi en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account