dc.contributor.author |
Tanrıverdi, Gülbu
|
|
dc.contributor.author |
Okanlı, Ayşe
|
|
dc.contributor.author |
Şıpkın, Sevinç
|
|
dc.contributor.author |
Özyazıcıoğlu, Nurcan
|
|
dc.contributor.author |
Akyıl, Rahşan
|
|
dc.date.accessioned |
2015-10-14T15:37:10Z |
NULL |
dc.date.available |
2015-10-14T15:37:10Z |
NULL |
dc.date.issued |
2010 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12397/4560 |
NULL |
dc.description.abstract |
Objectives: This study was conducted to determine the cultural differences that the midwifery and nursing students experienced during thenursing and the way these differences affect the care in relation to some variables. Methods: The study, which is descriptive, conducted atHealth College, Canakkale Onsekiz Mart University in 2005 and 2006 spring academic term. The research was participated by 173 voluntarymidwifery and nursing students (77%). The data were collected through a question form based on the permission obtained from theinstitution in charge and on the verbal approval from the students. The data were tested through descriptive statistics and Chi Square testsusing SPSS 10.0. Results: According to the findings, more than half of the students (69.4%) experienced cultural difference in care. Most ofthe most experienced cultural difference in the nursing care result from communication features (57.5%). The cultural differences have bothnegative (45.1%) and positive (38.7%) effect on the care. The reason why students perceive cultural difference as positive is that they thinkthey can get chances to know the differences and the reason for the justification of the negative influence is that differences prevent goodcommunication. Conclusion: As a result, it was determined that most of the students (69.4%) experienced cultural differences in nursingcare and these cultural differences had negative effect on the nursing care. The nursing students and the students living in Canakkale werefound to experience fewer cultural differences in care compared to other groups. Amaç: Bu araştırma, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bakımda deneyimledikleri kültürel farklılıklar, bu farklılıkların bakıma yansımaşekli ve bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı olan çalışma, Çanakkale Onsekiz MartÜniversitesi Sağlık Yüksekokulu'nda 2005-2006 Öğretim yılı bahar yarıyılında yapıldı. Araştırmaya gönüllü olan ve derslere devam eden173 (%77) hemşirelik ve ebelik öğrencisi katıldı. Veriler anket formu ile toplandı. Araştırmaya başlamadan önce kurumdan izin, soruformlarını uygulamadan önce öğrencilerden sözlü onay alındı. Veriler Windows SPSS 10.0 paket programında tanımlayıcı istatistik ve kikare testleri ile yapıldı. Bulgular: Bulgulara göre, öğrencilerin yarısından fazlası (%69.4) bakımda kültürel farklılık deneyimlemektedir.Bakımda deneyimlenen kültürel farklılıkların çoğu iletişim özelliklerinden kaynaklanmaktadır. Kültürel farklılıklar bakıma hem olumlu(%45.1) hem de olumsuz (%38.7) yansımaktadır. Öğrenciler kültürel farklılıkları bakıma; farklı kültürleri tanıma şansı yakaladıklarınıdüşündükleri için olumlu, iyi iletişimi devam ettiremedikleri için olumsuz olarak yansıtmaktadırlar. Sonuçlar: Sonuç olarak öğrencilerinçoğunluğunun bakımda kültürel farklılık deneyimlediği ve bu kültürel farklılıkların bakıma olumsuz yansıdığı belirlendi. Hemşirelik bölümüve Çanakkale'de yaşayan öğrencilerin diğer gruplara göre bakımda daha az kültürel farklılık deneyimledikleri saptandı |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu |
en_US |
dc.subject |
Nursing, Midwifery, Students, Nursing care, Cultural differences,Hemşirelik, Ebelik, Öğrenci, Bakım, Kültürel farklılık |
en_US |
dc.title |
The Evaluation of the Cultural Differences Experienced by Nursing and Midwifery Students in Nursing |
en_US |
dc.title.alternative |
Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Bakımda Deneyimledikleri Kültürel Farklılıkların Değerlendirilmesi |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |