DSpace Repository

Diyabet Özyönetim Eğitiminde, Grup Temelli Eğitim, Bireysel Eğitimden Üstün mü?

Show simple item record

dc.contributor.author KIZILCI, SEVGİ
dc.contributor.author Sürücü, Hamdiye Arda
dc.date.accessioned 2015-10-14T15:34:49Z NULL
dc.date.available 2015-10-14T15:34:49Z NULL
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/4518 NULL
dc.description.abstract Giriş: Diyabet görülme sıklığı; teknolojinin ilerlemesi ile hareketsiz yaşam ve beslenme biçimindeki değişiklik nedeniyle giderek artmaktadır. Diyabet özyönetim eğitimi (DÖYE), diyabet tedavisinin önemli bir yapı taşını oluşturmaktadır. Diyabet özyönetim eğitimi; diyabetli veya diyabet riski olan bireylerin hastalığı ve hastalıkla ilgili durumları başarılı bir şekilde yönetimi ve davranış değişikliği yapabilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kazanması amacıyla bir işbirliği sürecidir. Diyabet özyönetim eğitimi, bireysel veya grup temelli verilmektedir. Eğitim yöntemin seçiminde eğitim şeklinin avantaj, dezavantajları ve uygulama amacına göre gözden geçirilerek seçilmesi önerilmektedir.  Introduction: The prevalence of diabetes, with the advancement of technology has increasing due to sedentary lifestyle and changes in the nutrition forms. Diabetes self-management education (DSME) are important a stone of building of diabetes treatment. DSME is a collaborative process through which people with or at risk for diabetes gain the knowledge and skills needed to modify their behavior and successfully self-manage the disease and its related conditions. DSME is practiced base on an individual or group. Choosing the form of education is suggested according to the advantages of the form of education and the purpose of the application by reviewing selected en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu en_US
dc.subject Diyabet Özyönetim Eğitimi, Bireysel Eğitim, Grup Eğitimi, Diyabet.Diabetes Self-Management Education, Individual Education, Group Education, Diabetes. en_US
dc.title Diyabet Özyönetim Eğitiminde, Grup Temelli Eğitim, Bireysel Eğitimden Üstün mü? en_US
dc.title.alternative Diabetes Self-Management Education, Group-Based Education is Superior Than Individual Education? en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account