dc.description.abstract |
Giriş: Çocuklarda fiziksel aktiviteyi değerlendirmede en iyi aracı belirlemek oldukça güçtür. Fiziksel aktivite düzeyinin değerlendirilmesi için, geçerli güvenilir ölçüm araçları bu nedenle önemlidir. Amaç: Bu araştırma, Kowalski tarafından geliştirilen Fiziksel Aktivite Soru Formunu (Physical Activity Questionnaire for Older Children-PAQ-C) Türkçeye uyarlamak ve geçerlilik ve güvenilirliğini test etmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Metodolojik çalışma, Nisan 2011-Haziran 2011 tarihleri arasında İzmir İli Ödemiş İlçesi'nde yürütülmüştür. Çalışmanın evrenini; İzmir'e bağlı Ödemiş ilçesinde kamuya ait orta sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden bir ilköğretim okulunda öğrenim gören 47 (25 erkek, 22 kız) ilköğretim 6. 7. 8. (12-14 yaş grubu) sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmemiş, 2010-2011 eğitim öğretim döneminde öğrenim gören 6. 7. 8. sınıflara araştırmanın amacı açıklandıktan sonra katılmaya gönüllü ve herhangi bir kronik hastalığı bulunmayan tüm öğrenciler çalışma kapsamına alınmıştır. Fiziksel Aktivite Soru Formunun çeviri-geri çevirisi yapılarak dil geçerliliği sağlanmış, uzman önerileri doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılarak kapsam geçerliliği sağlanmıştır. Soru formu, ön uygulamanın ardından öğrencilere uygulanmıştır. Testtekrar test güvenilirliği için, ölçek 4 hafta ara ile aynı 47 öğrenciye ikinci kez uygulanmıştır. Bulgular: Fiziksel Aktivite Soru Formunun test-tekrar test güvenilirliği ile zamana göre değişmezliği test edilmiştir (r = .74, p ≤ .05). İç tutarlılık analizlerinde, madde toplam puan korelasyonları incelenmiş ve uygun güvenilirlik düzeyinde olduğu bulunmuştur. Cronbach Alfa katsayısı .74 olarak saptanmıştır. Sonuç: Türkçeye uyarlanan Fiziksel Aktivite Soru Formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Backgroud: It is difficult to determine the best means of assessing physical activity in children. To assess the level of physical activity, reliable and valid measurement tools are essential. Objectives: This research was conducted to adapt Physical Activity Questionnaire to Turkish community which developed by Kowalski for Older Children-PAQ-C and to determine the validity and reliability. Methods: The research was carried out between April 2011 and June 2011 in the district of İzmir province Ödemiş. The population of the research belong to middle socio-economic level of the public primary school representing 47 (25 boys, 22 girls) 6, 7 and 8 (12-14 age group) grades students in Ödemiş. Sample selection was not made. After explaining the purpose of the research to the 6, 7 and 8 grades students, 47 volunteered were included in the study that have no any chronic disease. Language validity of the Physical Activity Questionnaire for Older Children was ensured by performing translation-back translation. Content validity of the Physical Activity Questionnaire for Older Children was provided by making the necessary corrections according to expert suggestions. The survey form, after pre-treatment was applied to students. In order to determine the test-retest reliability, the test was applied twice with an interval of two weeks to the same 47 students. Results: Physical Activity Questionnaire with the test-retest reliability was tested by time invariance (r = .74, p ≤ .05). The internal consistency analyses of the questionnaire, total item score correlations were found to be at the level of reliability and acceptable level. Cronbach's alpha coefficient was found to be .74. Conclusions: Turkish adaptation of the Physical Activity Questionnaire was found to be a reliable and valid measurement tool |
en_US |