DSpace Repository

Sağlık Sektörününün Tıbbi Laboratuvar Teknikerinden Beklentileri

Show simple item record

dc.contributor.author ERGÖR, OSMAN ALPARSLAN
dc.contributor.author KUTLUK, D.SEZER
dc.contributor.author GÜLDAŞ, NEVCİHAN
dc.date.accessioned 2015-10-08T15:19:37Z NULL
dc.date.available 2015-10-08T15:19:37Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/2995 NULL
dc.description.abstract Amaç: Teknoloji ve bilimin hızla geliştiği dünyamızda mesleki eğitim kalkınmanınvazgeçilmez unsurlarından biri haline gelmiştir. Sağlık işkoluna insan gücü yetiştirensağlık hizmetleri meslek yüksekokulları kapsamında bir ön lisans eğitimi olan "tıbbilaboratuvar teknikerliği" (TLT) programının eğitim içeriği ve yapısının toplumsal gereksinimlerve beklentilerle örtüşmesi büyük önem taşımaktadır.Bu çalışmada TLT'nin sahip olması gereken bilgi ve beceriler hakkında sektörünbeklentilerinin ortaya konması, kuramsal ve uygulamalı bilgideki eksikliklerintanımlanması ve beklentilere yanıt verebilecek bir müfredat oluşturulması amaçlanmıştır.Gereç ve yöntem: Çalışma İzmir Metropolitan alanında yer alan 8 ilçe içindeetkinlik gösteren ve TLT istihdam eden 366 sağlık kuruluşu içinden belirlenen 85kurumda yürütülmüştür. Veri, kurumların yapısal özellikleri ve TLT eğitimine ilişkinbeklentilerini sorgulayan anketler aracılığı ile elde edilmiştir. Beklenti değerlendirmeformları meslek standartları ile müfredat içeriklerinden yararlanılarak oluşturulmuştur.Formlar anketörler aracılığı ile kurumların sorumlularına ulaştırılmış ve toplanmıştır.Sektörün beklentileri "temel tıbbi bilgiler" (TTB) , "destekleyici tıbbi bilgi ve beceriler"(DTBB) ve "temel mesleksel bilgi ve beceriler" (TMBB) başlıkları altında irdelenmiştir.Bulgular: Örneğin %86'sına ulaşılmıştır. Sektör temsilcilerinin TTB, DTBB ve TMBBkonusundaki beklentileri değerlendirmeyi kolaylaştırabilmek için nicel biçimde ifadeedilmiştir (sırasıyla 60,4 ± 15,2; 75,5 ± 15,2; 83,1 ± 11,1 puan). Ayaktan sağlık hizmetisunanlar, 1-4 arası tekniker çalıştıran kurumlar ve özel sektöre ait kurumlarıntemsilcilerinin TTB beklentileri diğerlerine göre anlamlı olarak yüksektir (sırasıyla p:0,0001, p: 0,01 ve p: 0,01).Sonuç: Bu çalışmada sektörün TLT eğitiminden beklentileri konusunda önemli verilerelde edilmiştir. Bu veriler TLT eğitiminde kuramsal ve uygulamaya yönelik eksikliklerinsaptanması için katkı sağlayabilecektir.SUMMARYObjective: In the era of advanced technology and science the content and structure ofthe curriculum of medical laboratory technician (MLT) programs, which are locatedunder schools of vocational education in health services (SVEHS) should be developed according to communities needs and sector's expectations. This study was aimed todefine the necessary knowledge and skills according to the expectations of the sector,and to formulate the gaps between its theoretical and practical parts.Material and method: The study frame consisted of 366 health care institutionswich employ MLTs and located within 8 districts of the Metopolitan City of İzmir.Sample size was defined as 85 institutions. Sector representative's (SP) expectationwere investigated by a questionair form which was developped according to nationaloccupational standards and curriculum contents. Structural charecteristics of theinstitutions were also examined. Questionaires were distributed to health institutionsrepresentatives and collected back by study asistants. Sector representativesexpectations were studied under three headings: Fundamental Medical Knowledge(FMN), Supportive Knowledge and Skills (SKS), Fundamental OccupationalKnowledge and Skills (FOKS).Results: Access rate was 86%. SK's expectations under FMN, SKS and FOKS weretransformed into quantitative form in order to facilitate the comparisons and the figureswere calculated respectively as 60.4 ± 15.2; 75.5 ± 15.2; 83.1± 11.1. Outpatient clinics,institutions which employ less then four MLTs and private sector institutions'expectations under FMN were higher (respectively 0,0001, 0,01 ve 0.01) than others.Conclusion: This study presents a set of important data which would be useful in theprocess of defining insufficiencies of curriculum and gaps between knowledge and skills. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi en_US
dc.subject Mesleksel eğitim, sektör beklentileri, tıbbi laboratuvar teknikeriVocational education, sectoral expectations, medical laboratorytechnician en_US
dc.title Sağlık Sektörününün Tıbbi Laboratuvar Teknikerinden Beklentileri en_US
dc.title.alternative SECTORAL EXPECTATIONS FROM MEDICAL LABORATORY TECHNICIAN en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account